Att vara tvåspråkig handlar om att behärska båda språken utan att det sker på det andra språkets bekostnad. Att vara tvåspråkig är inte att vara halvspråkig, skriver Annakarin Johansson Sandman, IES, i en replik.
Elever får inte den utbildning de har rätt till. Det är inte längre en åsikt – det är ett faktum. Facket svek oss. Hade man velat behålla sin trovärdighet hade man valt att strejka, skriver lärarna Alexander Skytte och Pernilla Wallgren.
Coronapandemin kan och ska förändra spelreglerna för hur vi jobbar med teknik i den svenska grundskolan. Det skriver Anna Westermark, Sverigechef Clio.
Jag beklagar den aggressiva ton Miljöpartiet använder. Än mer att de helt saknar förslag på hur vi ska höja kvaliteten och resultaten i skolan, skriver Roger Haddad (L), i en replik.
Arena Idé fokuserar på vinstbegreppet och marknadskrafter. Men i själva verket har många skolor, oavsett driftsform, problem att hitta behöriga lärare, skriver Almega-företrädare i en replik.
Men i Sverige är inte stoppa smitta vad vi gör. Bara vi håller kurvan under vårdens absoluta toppkapacitet gör det inget om den kurvan består av lärare och deras familjer – om man cyniskt ska hårdra den kommunikation som når oss, skriver skolexperten Per Kornhall.
Eva Lindström har konsumerat dokumentärfilmer om jordens miljöproblem under sin tid som sjuk. Det gav flera tankeställare kring vetenskaplig grund och vad man egentligen kan säga till barnen.
Återreglera skolan! Avmarknadifiera skolan! Återför boken till skolan! Förstatliga skolan! Sverige liknar när det gäller skolan för närvarande ett nyliberalt aprilskämt och de partier som inte vill göra något åt det borde skämmas, skriver Göran Greider på ledarplats.