Barnen och skolungdomarna blir inte längre unika individer som ska gå i en skola för alla vars syfte är att ge lika möjligheter inför det kommande livet. Nej, de blir istället vägda och mätta efter de välbeställdas lönsamhetsnomenklatur, skriver Peter Hultqvist (S), i en krönika.
Efter att ha läst repliken från Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet, blir jag inte klar över om hon delar min uppfattning att en friskolelev ska vara lika mycket värd som en kommunelev, skriver Peje Emilsson, grundare av Kunskapsskolan.
Peje Emilsons inlägg om skolans ekonomi är fullt av siffror utan sammanhang. Det skriver Johanna Jaara Åstrand, Förbundsordförande Lärarförbundet, i en replik på hans artikel i Di 29/3.
Skärp skollagen, tydliggör rätten till läromedel för alla elever. Det skriver Per Kornhall, ordförande för intresseorganisationen Läromedelsförfattarna.
En förkortad utbildning ska göra fler till lärare. Men förslaget tar bort hela syftet med lärarlegitimationen, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, tillsammans med flera professorer.
Elever som väljer engelskspråkig undervisning är i genomsnitt mer studiemotiverade än andra elever. Det är affärsidén hos de engelskspråkiga skolorna: att man vill locka till sig lättundervisade och resursstarka elever, skriver läraren HP Tran i en slutreplik.
Folkhälsomyndighetens rekommendationer följs inte. Barn, elever och lärare blir sjuka. Sverige måste tänka om kring vaccinationsstrategin och ta efter de länder som gett prioritet till lärare och andra samhällsbärande yrken med stor smittexponering, skriver Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Skolupproret har flera förslag till lösningar för att tillmötesgå bristen av speciallärare: Erbjud ett eget spår till speciallärare, slopa tre års yrkeserfarenhet från läraryrke och finansiera vidareutbildning ordentligt från statligt håll. Det skriver tre lärare som är aktiva i skolupproret.
Att hantera hatspråk, fördomar och kontroversiella uttalanden är ingen enkel uppgift för en enskild lärare. Vilket stöd får de i skolan? skriver Ingrid Lomfors från Forum för levande historia.
Om inte en apl-plats av god kvalitet kan garanteras alla elever som går en utbildning som inkluderar apl så är en skolförlagd utbildning det enda alternativet. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica. Han anser också att skolorna innan intag av nya elever ska kunna garantera apl-platser.
Femårsplaner får oss att tänka på brödköer och Trabanter. Men varför tillåts dessa idéer fortfarande styra svensk forskning? skriver Adam Danieli, Timbro.