Friskolornas Riksförbunds nya styrelse bör verka för att alla barn, inte bara några, ska ha möjlighet att välja skola och nå sin fulla potential, skriver Gunilla Svantorp (S).
Löfven öppnar för en bred överenskommelse som kan bryta en del av skolsegregationen. Borgerliga partier bör ta hans utsträckta hand, skriver DN på ledarplats.
Socialdemokraterna har ägnat debatten efter PISA-haveriet åt att skylla på Skolverket. Ja, myndigheten har brustit i sitt arbete – men regeringen är och förblir ytterst ansvarig för styrningen av landet. Myndigheterna, inklusive Skolverket, agerar på regeringens direktiv och uppdrag, skriver Roger Haddad (L).
Pisakritiken från Riksrevisionen är allvarlig, men vad mer precist är det den riktar in sig på? En underlåtenhet att följa upp lamporna som blinkade rött – eller borde ha blinkat rött, skriver Mårten Schultz.
Ifrågasatta Pisa-resultat pressar utbildningsminister Anna Ekström. Den här gången kan hon inte skylla på friskolorna, skriver Lotta Engzell-Larsson på ledarplats.
Med så mycket att reda ut är det knappast läge att försöka avsätta en erkänt kompetent utbildningsminister. Snarare krävs pragmatiskt fokus på att rätta till de fel som begåtts. Och det är inte bara rutinerna kring den återkommande Pisastudien som behöver stramas upp, skriver Sydsvenskan på ledarplats.
Kristina Axén Olin (M), vill att Utbildningsminister Anna Ekström ber om ursäkt. Efter Riksrevisionen kritik mot OECD:s senaste Pisaundersökning tycker hon att regeringen försöker dölja skolans problem. Ebba Busch (KD) talar om manipulation och Jimmie Åkesson (SD) kräver att utbildningsministern avgår, skriver Ingvar Persson på ledarplats.
Först trodde jag inte mina öron, ska barn verkligen behöva banta? Min oro handlar främst om barnen och deras självbild. För sanningen är att viktstigmat börjar redan i förskolan. Nu gäller det för oss vuxna att vara beredda att slåss mot den, skriver förskolläraren Pontus Källström som oroas av bantning och viktstress redan i förskolan.
Vad är skälen till att det fuskades med Sveriges Pisa-resultat? Är det så att vår skolpolitik styrs i alltför hög grad av internationella jämförelser? Och hur ska vi mäta kunskap egentligen? Peter Wennblad diskuterar med nationalekonomen Magnus Henrekson och Isak Skogstad (L). (webb-radio)