Allt färre Förintelseöverlevande finns kvar och deras vittnesmål når inte längre nya generationer genom direkta möten. Då blir skolans roll helt avgörande, skriver Åsa Fahlén, LR, Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, och Matz Nilsson, Sveriges skolledarförbund.
Medvetenhet om ATT man har ett val skapas inte genom förbud och kjolmätning, skriver Karin Lokrantz, mentor för Estetiska programmet, studie- och yrkesvägledare.
Visst kan man tycka att Internationella Engelska Skolans krav på ”korrekt” klädsel är präktigt. Men i sig är det inget fel att ha en klädkod i olika sammanhang, skriver Karin Pihl i en ledare.
Sverige är i dag det enda landet i världen som tillåter obegränsade vinstuttag i skattefinansierade skolor, men Sverige är knappast det enda landet i världen med valfrihet i skolan. Valfrihet inom skolan är inte beroende av vinstdrift, skriver Gunilla Svantorp (S), i en replik.
Samhället ska återta demokratisk kontroll över skolan. Vinstuttag ur skolan ska förbjudas. Socialdemokraternas partikongress i november fattade flera viktiga beslut för att sätta stopp för marknadsexperimentet i svensk skola, skriver skolpolitiska företrädare för Socialdemokraterna över hela landet.
Vi måste även fokusera på hur allas inlärning och utveckling kan underlättas och gynnas. Detta är oerhört viktigt för att möta kraven från arbetsliv och samhälle, skriver läraren Anders Andersson.
Våra medlemmar ser ingen avgörande skillnad mellan facken – för den enskilde läraren är det resultatet som räknas, , skriver Jonas Fahlgren, lokalombud för LR och Hans-Erik Carlborg, lokalombud för Lärarförbundet på Midgårdsskolan i Umeå.
Ni får gärna kalla mig konservativ, men kritiken mot Engelska skolans klädregler är trams. IES är långt ifrån ”medeltida” utan snarare en fyr i ett annars kompakt mörker som präglar svensk skola, skriver debattören Rebecca Weidmo Uvell.
Det är dags att nyansera bilden av unga killar i förorten. Idén om att de inte bryr sig om skola och studier stämmer inte, tvärtom gillar de sin skola och vill få bra betyg, skriver Jonas Lindbäck, doktor i barn- och ungdomsvetenskap.
Sex av tio skolledare har mindre pengar att bedriva verksamhet för än förra året. Sveriges kommuner klarar inte av att finansiera skolväsendet och garantera likvärdigheten. Därför måste staten ta över ansvaret, skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledare.