Dagens skola är en utslagningsmaskin för barn utanför den neuropsykiatriska mittfåran. Det visar Uppdrag Gransknings ”Bokstavsbarnen”, skriver Expressens ledarredaktion
Efter att ha sett filmen ”En runda till” och läst Bianca Kronlöfs ”Brev till mannen” kan Förskolans krönikör Erik Stenkula inte låta bli att reflektera över sin roll i yrkeslivet.
Forskarna ifrågasätter hur undersökningen valt att definiera hedersbegreppet och förringar därmed de upplevelser pedagoger i förskolan dagligen ställs inför. De må ursäkta, men för mig är det tillräckligt att veta att oacceptabelt beteende förekommer för att agera politiskt, skriver Sara Wettergren (L), i en replik.
Kalla fakta rapporterar om felaktiga betyg och brister inom upphandlad vuxenutbildning. Vi inom utbildningsbranschen ser mycket allvarligt på situationen., skriver företrädare för Utbildningsföretagen.
Det här är ett primalskrik och en tyst gråt. Det är ett hot och en stilla vädjan. Snart orkar vi lärare inte mer. Vi vill bara undervisa och lära eleverna så mycket vi kan, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Min bestämda uppfattning är att en samlad facklig organisering alstrar mer energi. Energi som behövs för att stärka vår profession. Jag röstar ja till förändringen, skriver Johanna Jaara Åstrand.
Barn har, precis som vuxna, behov av att känna mening och sammanhang i sina liv och hitta en roll, skriver Eva-Lotta Hultén, bildningsjournalist och författare.
Barn ska inte användas som verktyg för att främja integration. Men medelklassreservaten är fortfarande ett problem, skriver Emma Høen Bustos på ledarplats.
Det är ju på sätt och vis underbart att vi har politiker med stora visioner. Samtidigt gnager en liten elak tanke inom mig och när den formulerar sig till ord hinner jag tänka: detta är ju bara drömmar. Det är inte realistiskt! skriver Marie Wiman i en krönika.
En nations viktigaste tillgång är befolkningens kunskap. Men i Sveriges huvudstad sätter kommunen sitt varumärke på yrkesutbildningar som inte ägt rum, skriver Liv Bäckström på ledarplats.
När Anna Ekström höll presskonferens på måndagen om hur gymnasieutbildningen bör dimensioneras för att svara mot kompetensbristen i gymnasieyrken, försöker hon och regeringen hämta tillbaka det utbildningssystemet förlorade när högskolebehörigheten på yrkesprogrammen plockades bort, skriver Arbetsvärldens reporter Ewa Persson.