Socialdemokraternas enda egna synpunkt i skolpolitiken har varit att friskolorna ska motarbetas. Men att straffa familjer som utnyttjat sin valfrihet ställer vi inte upp på, skriver Fredrik Malm (L) i en replik.
Dessa skolor bidrar endast till att ytterligare förstärka segregation och utanförskap samtidigt som islamisterna ges redskap att ytterligare flytta fram sina positioner, skriver Richard Jomshof, (SD).
Oavsett vilken linje man argumenterar för bidrar man till att synliggöra den spricka som organisationsprocessen har öppnat, skriver läraren Anne-Catherine Ernehall.
Jag är tveksam till om det är på lokal nivå vi kan leverera den förändring medlemmarna behöver, skriver Robin Smith, ledamot i styrelsen för Lärarnas Riksförbund.
Låt oss tala klarspråk: Ytterligare marknadslösningar gagnar inte svensk vuxenutbildning, skriver debattörerna i ett öppet brev till utbildningsministern.
Vi behöver utgå från att en majoritet av de människor som kommer till Sverige lägger ner stor kraft för att lära sig språket och att förstå hur svenska samhället fungerar, skriver debattörerna vid Malmö universitet.
Jag försöker hänga med i den politiska debatten. Det är valår så jag engagerar mig lite extra. Det har ju varit lite si och så med att rikta uppmärksamheten mot skolan på sista tiden.
Sedan 1970-talet har den svenska skolan gång på gång beskyllts för att vara flummig. Kritiken tycks bottna i en önskan om att göra skolan tydlig och greppbar. Men att lära sig att analysera och resonera är inte flummigt, det är bara svårt, skriver Eva-Lotta Hultén.
Många barn är otrygga i skolan, som speglar samhället. Finns brott i skolans närområde så finns det också i skolan. Mobbning är en inkörsport till senare brottslighet och sätter djupa spår hos de barn som drabbas. Politiken behöver införa anmälningsplikt till polisen för våld och brott i skolan, liksom evidensbaserade åtgärdsprogram mot mobbning, skriver Sten…