Det här är vad som händer i en skola där ingenting får kosta. Inom våra två minuter ryms inte alltid den där varma handen på axeln, skriver krönikören Maria Wiman.
Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens? undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
En del elever får för lite undervisning. Andra kan inte koncentrera sig på grund av stök. Och när betygen sätts vet ingen om de är rättvisa. Så ser en helt vanlig nyhetsvecka ut i skol-Sverige, skriver Dagens nyheter på ledarplats.
Svenska skolelever är dåliga på matte. Undervisningen håller inte måttet. Men lärare drömmer om trams och dikter, skriver Ann-Charlotte Marteus på ledarplats.
Dagens skolkris har flera orsaker. En är bristen på kartläggning av faktiska kunskaper, en annan är individualiseringen av undervisningen. Men det finns vägar framåt, skriver hjärnforskaren Martin Ingvar.
I en tid dä skolkoncerner dominerar och små friskolor kämpar för sin överlevnad, är det dags för en reform som återkopplar till den ursprungliga visionen för svensk friskolepolitik, skriver Anna Olskog, Sveriges Lärare, och Maria Nordheden Gard, Idéburna skolors riksförbund.
Lärarstiftelsens undersökning visar att över 60 procent av lärarna anser att beslut på riksdags- och kommunnivå i låg grad följer skollagens krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket påverkar skolans kvalitet och elevernas rätt till en likvärdig utbildning, skriver Malin Tufvesson, Lärarstiftelsen.
Medan världen blir alltmer AI-genial rasar svenska elevers mattekunskaper. Det är ohållbart om vi vill behålla vårt välstånd, skriver Expressens Ledarredaktion.
Förslaget på en angiverilag att de som arbetar i välfärdens yrken ska, i strid med sin professionsetik, använda sin arbetstid för att ange personer. Facken i välfärden kräver att lagstiftningen stoppas, skriver Anna Olskog, förbundsordförande, Sveriges Lärare, m.fl.
Idag lägger Svenskt Näringsliv fram sina förslag inför den nya STEM-strategi som presenteras senare i höst. Vi har inte råd med innehållslösa och oprecisa politiska strategier. Därför föreslår vi nya nationella utvärderingsbara förbättringsmål samt flera genomgripande reformer skriver Karin Johansson och Mia Bernhardsen, Svenskt Näringsliv.