De elever som behöver särskilt stöd i grundskolan får det inte förrän i årskurs 9, vilket är alldeles för sent. Brist råder på specialpedagogisk personal. Dessutom är underskottet störst i områden med sämre förutsättningar från början, visar den rapport vi nu lägger fram, skriver Åsa Fahlén, LR.
Skola och samhälle behöver nu ta detta fasansväckande och svårförståeliga fenomen på största allvar genom att strukturera och systematisera det förebyggande arbetet utifrån den kunskap som finns för att tidigare upptäcka elever som riskerar vara i riskzonen, skriver Magnus Wårhag, psykolog.
Civilsamhället har arbetat med många av barnen som kom till Sverige under 2015 och åren därefter. Många organisationer fanns som extra stöd i de områden och på de skolor som hade allra störst mottagande då och många av oss finns kvar nu, sju år senare, skriver Henrik Szabo, Stiftelsen Läxhjälpen.
Regeringen verkar ha glömt att skolan är en hörnsten för att bryta segregation och minska nyrekrytering till kriminella gäng, skriver de fyra ordförande för fackförbund inom skolan.
Varje år drabbas cirka 5 000 unga av arbetsskador. Många unga börjar arbeta redan i tonåren. Men det är bara på yrkesprogrammen i gymnasieskolan som arbetsmiljökunskap har en självklar plats i undervisningen, skriver Nader Ahmadi, generaldirektör vid Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Samma politiker som ständigt talar om barnens bästa står bakom ett betygssystem som misshandlar var sjunde elev. Minst, skriver Expressens ledarredaktion.
Klyftan mellan skolor i städer och på landsbygden förtjänar större uppmärksamhet i en skolpolitisk debatt som fokuserat för snävt på friskolor, skriver Thomas Hermansson på ledarplats.
En förutsättning för lärande är en god arbetsmiljö. Det gäller för såväl lärare som elever. Den socialdemokratiska skolpolitiken har dock fullständigt misslyckats på detta område. Lärarnas auktoritet och möjlighet att upprätthålla disciplin i klassrummen har medvetet monterats ner. Som en följd av detta har skolan blivit alltmer stökig och våldsam, skriver Richard Jomshof (SD), skolpolitisk…
Trots Friskolornas riksförbunds replik på min insändare går det inte att komma ifrån att de ser barn som vilken köp-och-sälj-vara som helst vars enda syfte är att utgöra en stadig inkomstkälla för sina aktieägare, menar insändarskribenten.
Luften har gått ur både oss och verksamheten. Det finns inga marginaler eller utrymme för annat än att överleva, skriver två specialpedagoger och en speciallärare i Sundsvalls kommun.