Förändra bidragen, förändra brottsbekämpningen och förändra skolan, skriver Benjamin Dousa, vd för tankesmedjan Timbro och författare till den nya boken Massintegration.
I Norge finns särskilda minoritetsrådgivare som fokuserar på hedersproblematik och som behärskar den kulturella terräng som orsakar hedersförtryck. Vi vill införa sådana rådgivare även i Sverige, skriver Ebba Busch och Christian Carlsson (KD)
Vi som vet att skolan är helt avgörande för att rädda barn från utanförskap och gängkriminalitet måste skrika högre. Och vi kommer fortsätta att göra det så länge Sveriges politiker inte tar sig i kragen, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, m.fl.
Det borde inte vara tillåtet för en kommun att säga nej till att betala ut tilläggsbelopp till skolor med elever i behov av stöd, skriver elva intresseorganisationer i en slutreplik.
Föräldrar har rätt att fostra sina barn i enlighet med sina värderingar och uppfattningar. Därför måste religiösa friskolor kunna finnas för barn till föräldrar som vill välja dem. En enkel och självklar princip? skriver Jesper Sahlin på ledarplats.
Trots protester vill den moderatledda kommunen bygga en ny friskola. För politikerna tycks barnen vara till för skolan och inte tvärtom, skriver Karin Pihl på ledarplats.
Göteborg satsar 11 miljarder kronor och har en ambitiös handlingsplan för att inga områden i kommunen ska klassas som utsatta år 2025. Tyvärr kommer den att misslyckas – i alla fall om inte staden gör något betydligt mer drastiskt åt skolsituationen i de utsatta områdena än de åtgärder som föreslås, skriver Emil Mattsson och Joakim…
När huvudmännen lägger krav på kostnadsminskningar utan att sänka kraven på verksamhetens kvalitet sanktionerar de att rektorer fattar beslut som står i direkt strid med skollagens skrivningar, skriver fyra skolledare.
I vår enkät uppger fem av tio bristande autismkompetens hos personalen som anledning till att deras barn har hög skolfrånvaro, skriver Gunilla Sundblad, Autism- och Aspergerförbundet.
Genom rådgivning och kurser bidrar vi med kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättning och hur de påverkar barn, unga och vuxnas lärande, skriver Fredrik Malmberg och Kristina Lund, SPSM.