Forskningsläget är tydligt: lärarledd undervisning är det bästa sättet att säkra kunskapsresultaten hos skolelever. Att utbildningsetablissemanget håller fast vid elevstyrda metoder äventyrar Sveriges framtid som kunskapsekonomi, skriver Hannes Snabb, lärarstudent och utbildnings- och integrationspolitisk talesperson för Liberala studenter.
Diskussionen om hur utbildningsformen folkhögskola kan stärkas och utvecklas måste baseras på fakta och därmed korrekta beskrivningar, skriver Olle Westberg, generalsekreterare Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO, i en replik.
Läraren.se har under två veckor bjudit in samtliga riksdagspartiers skolpolitiska talespersoner för att debattera sina viktigaste skolfrågor inför valet. Här sammanfattar vi vad de vill göra för lärarna och skolan, enligt debattartiklarna.
Att politikerna vill se en likvärdig skola, fler lärare och ökade resurser är bra. Men många av förslagen landar mer mätning, kontroll och uppföljning. Istället behöver vi se förslag som på riktigt minskar arbetsbelastningen och skapar bättre förutsättningar för lärarna, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Vi bör alltså förkorta och göra mer relevant dagens ineffektiva och oattraktiva lärarutbildning, skriver Inger Enkvist, professor emerita i spanska vid Lunds universitet.
New Public Managementstyrningen (NPM) som bygger på konkurrens mellan skolor, effektiviseringskrav och målstyrning har lett till ett havererat skolsystem. Det är en ohållbar utveckling. Sverige behöver fasa ut marknadsskolan och införa tydliga regleringar av lärares arbete, skriver representanter för Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund.
I boken Experimentet visar DI-journalisten Karin Grundberg Wolodarski hur många av skolentreprenörerna drivits av att skapa skolan de själva vill gå i. Men det som blev en framgång för några, blev förödande för Sverige, skriver Mikael Feldbaum på ledarplats.
”I SD:s förskola är poliser viktigare än förskollärare.” Det var rubriken på Eva Lindströms senaste Förskolan-krönika. Nu svarar SD på den hårda kritiken – och Lindström replikerar direkt.
Det är närmast irriterande att behöva argumentera mot förslag där förslagsställaren inte ens gjort sig mödan att ta fram underlag. Eller är det så man insett att den fakta som finns i själva verket motsäger påståendet att skolor med konfessionell inriktning segregerar?! skriver Lars Brandström, Kristina Friskolerådet.