Det är illa ställt med de fria ytorna för barns lek och rörelse. Och det är på friskolorna hela försämringen äger rum, skriver Liv Beckström på ledarplats.
Förskolesektorn har problem med brist på utbildad personal och pressad arbetssituation. Men Kjell Häglund, redaktionschef på Förskolan, känner ändå viss optimism.
Obehöriga anställs trots att det finns legitimerade lärare att tillgå. Regering och riksdag gör för lite för att säkerställa att legitimationsreformen fullföljs så att lärartjänster verkligen besätts av utbildade och behöriga lärare, skriver ordförandena för Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund.
Genom att ha anslutit sig till Europakonventionen har Sverige förbundit sig att inte stifta lagar som står i strid med den – som att införa ett etableringsstopp för religiösa friskolor. Det skriver Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund.
Svensk förskola, skola och vuxenutbildning har slitit hårt under pandemin. Nu väntar nya utmaningar för att ge barn och unga som flyr kriget i Ukraina ett bra mottagande. Som stödjande myndighet har Specialpedagogiska skolmyndigheten uppdraget att stötta utbildningsverksamheter under alla olika förhållanden och att utgå från de behov som finns, skriver Fredrik Malmberg, Specialpedagogiska skolmyndigheten.
En rapport om unga HBTQI-personers situation i Göteborgs skolor har nyligen presenterats. Rapporten bär namnet ”Det är ingen temadag att vara HBTQ, det är man året runt”. Inget kunde vara mer träffande. HBTQI-frågorna är ingen särfråga skolan kan plocka fram när det passar, utan en fråga om individens frihet som behöver vara närvarande varje dag,…
Efter sju år med S-regering är det dags att lägga om den svenska högskolepolitiken. Tydligt fokus på kvalitet behövs för att stärka konkurrenskraften, skriver två C-debattörer.
Era förslag om fler disciplinära åtgärder är som en kniv i ryggen på oss som kämpar för en skola som fungerar för alla barn, skriver 35 psykologer verksamma inom skolan.
Vi är skyldiga varenda unge att för allt vad det svenska skolsystemet håller, främja elevernas tillgång till svenska språket, skriver Ann Heberlein och Anna-Karin Wyndhamn i en slutreplik om Fröslundaskolan.