I vår enkät uppger fem av tio bristande autismkompetens hos personalen som anledning till att deras barn har hög skolfrånvaro, skriver Gunilla Sundblad, Autism- och Aspergerförbundet.
Genom rådgivning och kurser bidrar vi med kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättning och hur de påverkar barn, unga och vuxnas lärande, skriver Fredrik Malmberg och Kristina Lund, SPSM.
Visst är det enkelt för den motiverade att ta del av det läraren säger och de uppgifter som delas ut. Men för de flesta krävs det en strukturerad miljö för att fokusera, skriver Pontus Westerholm på ledarplats.
Vi går mot skolavslutningstider och många längtar efter ledighet. Men just som lärare sitter och funderar över betygssättningen knackar det på dörren eller plingar till i mejlen. Från en elev kommer frågan ”vad krävs för att få ett E”, skriver NWT:s ledarredaktion.
30 år efter att reformen genomfördes har friskolorna återigen hamnat i centrum för den politiska debatten. Blev det som man tänkte sig? Odd Eiken, en av reformens arkitekter, skriver om friskolesystemets tillblivelse och påminner om hur lätt friheter som tas för givna kan gå förlorade, skriver Odd Eiken, en av friskolereformens arkitekter.
De relativa betygen var inte likvärdiga, de fungerade inte som det var tänkt och många elever fick glädjebetyg. Betygsdebatten leder fel, skriver betygsexperten Per Måhl.
Trenden i skollitteraturen har varit att röra sig bort från strävan efter konstnärlig verkshöjd, mot den mer blodfattiga textboken. Det vittnar om minskad tilltro till elevernas förmåga, skriver SvD på ledarplats.
Bara det senaste året har 1,3 miljarder skattekronor plockats ut i vinst i stället för att gå till elever och lärare. Det motsvarar omkring 2 200 heltidstjänster.Moderater och Sverigedemokrater vågar inte ta debatten, skriver skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S).