Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.
Judiska elever i Stockholm verkar inte vara lika ansatta av hat och hot som i Malmö. Däremot tycks några av deras lärare behöva extra undervisning om antisemitismen, skriver DN:s ledarredaktion.
”Problemet med skoldebatten är att den alltför ofta fokuserar på friskolor i stället för skolans verkliga problem”, skriver Oliver Andersson, distriktsordförande MUF Västra Götaland Västra.
Två av fem kulturskolelärare har övervägt att sluta under det senaste året på grund av hög arbetsbelastning och bristande villkor. Förbättras inte arbetssituationen för kulturskolelärare nu, riskerar Sverige att stå utan ett svenskt musikunder i framtiden. Regeringen måste ta frågan på allvar, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Under lördagen anordnades debatt och samtal om situationen på skolorna i Järva. Bland de medverkande fanns föräldrar, skolpersonal samt lokalpolitiker. "Jag ser när mina elever lämnar vår verksamhet och splittras på en massa olika gymnasieskolor där de möts av en uppsjö av olika fördomar", säger Helya Riazat, som är rektor på Järvaskolan.
Dessa elever som inte klarat hänga med har bekymmer. Men det blir inte löst genom att skolan släpper igenom dem med en varning, skriver Pontus Westerholm på ledarplats.
Antalet elever med särskilda behov ökar kraftigt. Vi måste våga ställa frågan vad det beror på. För svaret kan inte bara handla om att bemöta enskilda individers behov, skriver Håkan Boström på ledarplats.
Barn bränner ut sig, får ångest och kraschar innan de ens kommit upp på högstadiet. Skulle vi acceptera denna situation om den gällde vuxna? Beslutsfattarna måste ge barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer, NPF, vad de behöver för att spara samhället pengar i framtiden, skriver Lotta Lundh, författare och NPF-mamma till barn med autism, ADD och ADHD.…