Lästappet är något som behöver lösas i skolan, och politikerna behöver engagera sig på fler sätt i stället för att enbart hänga upp satsningen på ett lov. Det skriver läraren Karin Herlitz.
Vid årsskiftet bildas det nya förbundet Sveriges Skolledare. Det kommer att bli ett suveränt och självständigt förbund, lovar Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
Sverige har fått en ny regering som säger sig vilja värna den högre utbildningens forskning och kvalitet. Men i Tidöavtalet finns förslag som motsäger detta och som hotar lärosätenas autonomi och kvalitet, skriver Sanna Wolk, Sveriges universitetslärare och forskare.
Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén är starkt kritisk till friskoledebatten. "Den handlar mer om rättigheten att bedriva företag än om utbildning", säger hon.
Barn som inte får lära sig att läsa och förstå en text riskerar att hamna i utanförskap hela livet. De långsiktiga konsekvenserna blir stora för individen men astronomiska för samhället. Ska Sverige fortsatt vara ett land präglat av demokrati, utbildning och bildning är det läsningen vi måste säkerställa, skriver Björn Orring, Svensk biblioteksförening.
Den nya skollagen lyfte helt sonika bort skolans uppgift att vara första linjens vård och att vara ett lokalt folkhälsoinstitut. Nu har ingen det uppdraget, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita och medicine hedersdoktor Karolinska institutet.
Marika Andersson, rektor på Lövgärdesskolan i Angered, beskriver i sin krönika sitt drömsamhälle där människor tar hand om varandra och även de som är utanför normen är trygga och inkluderade.