Slöjor ska inte tillåtas på förskolor eller i lågstadiet och könsuppdelad undervisning bör förbjudas, anser Sarah Kullgren och Soheila Fors, Kristdemokratiska kvinnoförbundet.
Alla barn har rätt att lära sig att läsa och skriva. Gör som i Norge och skriv in punktskriften i skollagen. Vi måste garantera att även barn med synnedsättning får möjlighet att leva ett aktivt liv med utbildning, arbete och fritid, skriver Niklas Mattson, Synskadades Riksförbund.
Risken är stor att fritidshemsutredningen glöms bort, skriver Johan Enfeldt, välfärdsutredare på LO som föreslår att avgiften tas bort och att alla barn får rätt att gå på fritids.
Språklagen måste följas och svenska som första undervisningsspråk säkras i skolsystemet, skriver bland andra historikern Peter Englund och ledamöterna i Svenska Akademien Horace Engdahl och Per Wästberg
I dag är den svenska skolan styrd av digitala läromedel på många sätt. Till viss del är det bra, då samhället kräver en viss nivå av teknisk kompetens. Men det kan bli för mycket av det goda, skriver Fanny Jönsson på ledarplats.
Uppropet från Språkförsvaret bygger på en missuppfattning – att ökad förmåga i engelska minskar förmågan i svenska. Den mänskliga hjärnan fungerar tvärtom. Den som behärskar ett andra språk kan av det bli bättre på sitt första språk, skriver Hans Bergström, Internationella engelska skolan.
Socialdemokrater säger sig vara för valfrihet, bara inte vinst. Menar de allvar borde de omvandla kommunala skolor till stiftelsedrivna, skriver Kajsa Dovstad i en gästkolumn.
I stället för fokus på checklistor med formalia bör tillsynen inriktas på skolornas kvalitet. En modell med granskning utförd av utomstående lärare kan vara en väg framåt, skriver professorerna Mats Alvesson och Magnus Henrekson.
Skolverkets digitaliseringsstrategi för förskola och skola verkar inte vara baserad på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund, särskilt hjärnforskning. Det skriver Hugo Lagercrantz, emeritusprofessor i barnmedicin vid Karolinska Institutet.