Det sunda förnuftet har checkat ut när politikerna skyller elevernas bristande läs- och skrivförmåga på digitala verktyg, skriver Marija Zdjelar, sva-lärare på komvux i Vaggeryd.
I teorin kanske det låter frihetligt med en skola där alla får göra lite som de vill, men i verkligheten cementeras ofriheten. Det skriver unga liberaler i en replik till Centerstudenter.
Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.
Kan ”career slowdown” bli mer än ett tillfälligt trendbegrepp? Elin Fellers hoppas på en hållbar framtid för ”grön vägledning”, skriver Elin Fellers i en krönika.
Fram till år 1967 var det socialt accepterat att definiera en person med intellektuell funktionsnedsättning som obildbar. Och det var först år 1989 som målgruppen fick rösträtt. 1990 kom den första läroplanen som hade kunskapsbegreppet i fokus i stället för habilitering, skriver Denice Sverla, speciallärare.
Politiker och medier vilseleder genom att förstora upp det negativa och tona ner det positiva om skolan. Ingenting får störa berättelsen om den permanenta krisen – och de olika käpphästarna om vad som ligger bakom den, skriver forskaren Gabriel Heller Sahlgren.
Islamister har tvingat läraren att gömma sig – i tre år. Det är skandalöst att skolledningar lämnas ensamma med det hotet, skriver Patrik Kronqvist i en ledare.
Vi kräver regleringar för hur en lärartjänst i Sverige ska få se ut, med ett konkret tak för undervisningstiden, skriver 444 lärare till Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog inför avtalsrörelsen.
De uppdagade bristerna i regeringens satsning på akutskolor är ett tydligt exempel på begränsningarna i ett skolsystem som i så stor utsträckning som det svenska vilar på ett långtgående kommunalt ansvar. Akutskolorna bör drivas av staten, skriver Anna Olskog, Sveriges Lärare.
En stor anledning till varför jag är och förblir lärare är att jag i grund och botten gillar att undervisa. Jag gillar att stå i klassrummet, berätta historier för mina elever, lära dem nya saker, få vara med när de får sina aha-upplevelser och vidga deras världssyn. Det är en givande och tillfredsställande känsla. Det…
Svensk skola behöver inte mindre styrning utan bättre styrning – som sätter kunskapsförmedling i centrum och stärker lärarens auktoritet. Det skriver unga moderater i en replik.