Barn som avstod sociala aktiviteter och gruppaktiviteter under pandemin hade mer ångest än barn som inte gjorde det, visar en studie från Göteborgs universitet.
Höstterminen pågår i skolorna och nu som vanligt efter pandemin. Men ett par år av pandemi kan ha stor betydelse för eleverna. "Vi hoppar nog inte hela vägen tillbaka som det var innan pandemin", säger Jonas Stier, professor i socialt arbete vid Mälardalens universitet.
Krönikören Maria Wiman påmindes om perioden för ett år sedan, då coronaviruset spreds som en löpeld och lärare blev tvungna att hantera en surrealistisk verklighet.
Läsåret 2021/22 var 85 procent av eleverna behöriga till ett nationellt program i gymnasieskolan. Det är en minskning med 1,2 procentenheter jämfört med föregående läsår men på samma nivå som 2018/19, före pandemin. Det visar statistik från Skolverket.
Många elever behövde längre tid för att avsluta sina kurser i svenska för invandrare (sfi) under pandemin jämfört med innan. Mest påverkades elevernas möjligheter att utveckla sina muntliga färdigheter. Det är några av slutsatserna i en intervjustudie med fem kommuner som presenterats.
Knappt en tredjedel av världens 10-åringar i låg- och medelinkomstländer kan läsa och förstå en enkel text, enligt en rapport. Coronapandemin har dessutom kraftigt försämrat läskunnigheten.
Students who are at grade level are making some progress academically following years of pandemic disruptions, but those who perform below grade level are falling further behind, according to an analysis of interim test data of 1.6 million students in first through eighth grades by Curriculum Associates. Researchers found that in schools where students performed…
Utbildningsministern uppmärksammar gärna att hon och den svenska regeringen fattade vågade – men i slutändan korrekta – beslut om skolorna under pandemin. Men resonemanget går inte riktigt ihop, skriver Johan Anderberg.
Children from deprived backgrounds in England lost the most learning due to Covid, according to tests that revealed the widest gap between them and non-disadvantaged primary school pupils for a decade.