Covid-19-pandemin har medfört en stor utmaning för skolväsendet som har berörts och påverkats på ett genomgripande sätt. Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att undersöka pandemins konsekvenser för utbildningen inom skolväsendet. Uppdraget ska slutredovisas i december 2022 med ett antal delredovisningar dessförinnan.
I den här rapporten presenteras resultat från en enkätstudie riktad till rektorer och lärare i grundskolan. Syftet med rapporten är att undersöka hur rektorer och lärare bedömer att pandemin har påverkat kunskaperna hos eleverna i förskoleklass och grundskolan. (pdf)
Avsätt extra tid, tänk på ditt eget kroppsspråk och läs av barnet. Det är psykologen och forskaren Martina Andersson Søes bästa tips till föräldrar som ska skola in sina barn på förskolan under pandemin.
Barn som fötts under pandemin har svårare att knyta an till personalen i förskolan. Det vittnar förskollärare om, enligt en svensk studie. "Många pandemibarn har varit väldigt begränsade i sin sociala värld under livets första år", säger Elia Psouni, docent i utvecklingspsykologi.
Redan i början av året kunde Kalmarsunds Gymnasieförbund konstatera att medelvärdena på betygen sjunkit och enligt prognosen kommer tappet att synas även efter att årets elever tagit examen. Trenden är tydlig i hela landet.
Gymnasielärare blev mer positiva till digitalisering av den egna arbetsplatsen under pandemin, visar ny undersökning. Undersköterskor och läkare blev i stället mer negativa.