Äldre kriminella tog kontakt med John redan när han var i tolvårsåldern. Fokus på skolan präglar de lokala förslagen för att stoppa nyrekryteringen till de kriminella gängen.
40 procent av lärarna är oroliga för en skolattack på arbetsplatsen. Lika stor andel uppger att huvudmannen inte vidtagit några åtgärder alls. Det visar en ny undersökning från Lärarförbundet.
The Principal Recovery Network, a group of current and former principals who led schools through the aftermath of shootings, on Monday released a guide to help other principals should they face gun violence in their schools.
Bristande organisation, otydlig ansvarsfördelning, syndabocksroll. Så upplever flera skolledare de krav och utmaningar som finns när det som inte får inträffa ändå inträffar – dödligt skolvåld. Det visar Lina Nymoen i en magisteruppsats. Nu ska Brå kartlägga grövre våldsbrott i skolan.
Eleven som mördade två lärare på Malmö latinskola kan bli den första 18-åringen som döms till livstids fängelse i Sverige. Åklagaren Johanna Liljeblad motiverar det med att mannen planerat dådet noga och medvetet valt ut skolan som brottsplats.
Åklagaren yrkade i dag på att den 18-åring som erkänt att han mördat två lärare på Malmö latinskola i mars ska dömas till livstids fängelse, bland annat på grund av att det rör sig om besinningslöst och oprovocerat våld.
Att gängen lyckas med nyrekryteringen är ett bevis på att skolorna i Stockholm inte fått förutsättningar att lyckas. Det skriver oppositionsborgarråd Karin Wanngård i en slutreplik.
En känslomässigt uppslitande rättegång går mot sitt slut. I dag bänkar sig återigen 18-åringen som åtalats för lärarmorden på Malmö Latinskola i rättssalen och ska bland annat få höra vad åklagaren anser att han borde dömas till för straff.
Två lärare dödades i den värsta skolattacken i Sverige sedan 2015. En 18-årig elev på skolan är anhållen misstänkt för mord. Vad är det som har hänt? (webb-radio)
Skola och socialtjänst måste kunna sätta in åtgärder tidigt. Men i dag sätter reglerna stopp för det arbetet i de fall föräldrarna motsätter sig insatser. Det håller inte, skriver skoldebattören Linnea Lindquist i en gästkrönika.
Problemet i skolan är inte att nya läromedel är av dålig kvalitet. Problemet är att de bra och aktuella läromedel som finns inte köps in, skriver Per Kornhall, Läromedelsförfattarna, i en replik.