En av konsekvenserna av corona-pandemin är att man har behövt ställa om praktiska inslag till teoretiska. Precis det som behövs, enligt mig, skriver David Spak, studie- och yrkesvägledare.
Som lärare kan jag jobba hur mycket som helst och det riktigt kluriga är att jag även kan jobba var som helst. Det är ingen nyhet. Tidig lärdom var att lära sig sätta stopp i arbetsflödet, att ha en tydlig att-göra-lista och hålla sig till den, skriver läraren Karin Boberg i ett blogginlägg.
Är det rimligt att vår verksamhet ska rulla på i ordinarie utsträckning med samma innehåll när läget är extremt och få i personalstyrkan är på plats? skriver Karin Boberg i ett blogginlägg.
Ta ett djupt andetag. Släpp prestationsångest. Good enough är mer än good enough. Saker kommer att missas och ni kommer inte att hinna med allt. Men det kommer ske oavsett vad ni gör och det kommer att gå bra ändå. Oavsett, glöm inte bort att ni är hjältar för att ni försöker! skriver universitetsadjunkt Mikael…
Kom ihåg att digital undervisning kräver mer än vanlig undervisning. Det vill säga att man kan behöva fundera flera gånger på hur man ska upprätthålla motivationsfaktorer och andra dimensioner som går förlorade när de mänskliga mötena försvinner ur undervisningsmiljön, skriver Per Kornhall.
Igår höll Anna Ekström en presskonferens där hon gjorde vad en ansvarig minister ska göra. Hon följde expertmyndighetens råd. Något annat vore dumt och oansvarigt, skriver skolexperten Per Kornhall i ett blogginlägg.
Vissa pratar om att det här blir ett arbetsmiljöproblem. Jag förväntas utsätta mig för misstänkt smitta. En smitta som kan komma hem till mig – bortom det professionella. Det skriver läraren Karin Boberg i ett blogginlägg.
Syftet med en tioårig grundskola sägs vara att förbättra skolans kunskapsresultat. Detta ska ske genom att barnen i förskolan kommer att ges mer regelrätt undervisning utifrån grundskolans kursplaner och inom den struktur som grundskolan har. Barnen får då genom detta också rätt till särskilt stöd. Kan detta verkligen vara bättre för barnens utveckling och lärande?…
Vad är okej att lärare egentligen gör? Är det okej att i första andetaget lägga ut filmer på dansande elever och i nästa andetag reklam för rabatterade dammsugare? Eller är det okej att i ena stunden lägga ut reklam för lektionsmaterial och i nästa rabatterade smycken? Var går gränsen för vad vi som lärare får…
Jag hävdar att alla lärare, oavsett stadium eller ämne, arbetar för att elevernas skolsituation ska karakteriseras av trygghet och studiero och att skapa en bra lärandemiljö för barnen. Läraren ska fokusera på att undervisningen blir så bra för alla. Lärare har erforderliga ramar, men ökade resurser till förskola och skola behövs förstås, skriver debatörren Åsa…
För mig är läraryrket ett statusyrke, oavsett vilka ämnen du har eller i vilken skolform du undervisar. Och andra delar av arbetsmarknaden ska vara mycket glada om de lyckas anställa en lärare för att leda och lära ut på deras arbetsplats. Vad upplever du att läraryrket har för status och vad påverkar statusen? Det skriver…
Skolinspektionens uppdrag och arbete är ofta föremål för debatt. Det ska självfallet kunna diskuteras hur inspektion bäst inriktas och kommer till nytta. Det är viktigt. Vi ska verka för att alla elever får en likvärdig utbildning och en trygg skolmiljö. Det behöver vi göra på allra bästa sätt, skriver Helén Ängmo, Skolinspektionen