Engelska och matematik var de två ämnen där störst andel elever fick såväl A som F, när år 6 fick betyg i våras. Det visar ny statistik från Skolverket.
Våren 2013 fick 15 procent av eleverna i årskurs 6 betyget A i engelska. Även i matematik var det en hög andel av eleverna som fick högsta betyg, 14 procent. Samtidigt hade dessa ämnen störst andel elever som inte nådde kunskapskraven för godkänt betyg, det vill säga som fick betyget F. Det visar Skolverkets undersökning.
I dag släpper Skolverket en sammanställning om sjätteklassarnas betyg förra läsåret. Det är den första kullen sjätteklassare som fått betyg &tstr; före 2012 gavs det första betyget i högstadiet.Syftet med förändringen är att få bättre koll på var eleverna står kunskapsmässigt. Utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner har inte bedömts vara tillräckliga.
Det är en glidande skala mellan normal blyghet – som är ett temperamentsdrag – och social fobi – som det heter när obehaget blir så stort att det ger problem i vardagen.
En jämförelse mellan slutbetygen hos storstädernas nionde-klassare visar att Göteborgseleverna står för den mest negativa utvecklingen under de senaste tio åren. Siffrorna gäller elever i kommunala grundskolor.
Säger betyg något om skolans nivå? Nej. Höga betyg säger mer om lärarnas rädsla för elever, föräldrar och rektor än de säger om den allmänna kunskapsnivån hos eleverna, skriver Katarina Harrison Lindbergh, författare och före detta gymnasielärare.
Lärare pressas att sätta höga betyg. Jan Björklund (FP) är inte förvånad över utvecklingen. Han anser att det kan dröja innan skolor avskräcks från att sätta glädjebetyg.
Mängder av lärare som hört av sig berättar om hur de pressas att sätta höga betyg. Men situationen tycks vara lika illa vid kommunala skolor som friskolor. Var femte lärare uppger att de pressats av sin skolledare att sätta högre betyg, visar Lärarförbundets studie.