Lärarna gör för lite för att stärka pojkarnas betyg, och fler insatser krävs för att locka män till kvinnodominerade yrken. Det menar regeringens utredare Svend Dahl.
Regeringen har givit Skolinspektionen i uppdrag att ”närmare granska hur väl betygssättningen hos de huvudmän och skolor som enligt Skolverkets uppgifter uppvisar stora avvikelser mellan provbetyg respektive ämnesbetyg i grundskola och kursbetyg i gymnasieskola följer gällande bestämmelser för bedömning och betygssättning.” (pdf)
En av fem Stockholmsskolor ger för generösa grundskolebetyg. Det visar resultaten av det gemensamma matteprov som Stockholms nya gymnasister gjorde vid terminsstarten i fjol.
Det är stora skillnader i hur många elever på komvux som får godkända betyg. I Mariestad fick 95 procent av eleverna godkänt i A-kurserna i svenska, matematik och engelska år 2012. I Bjuv var det bara 43 procent som fick godkänt.
Niornas höstterminsbetyg i 15 av 28 kommunala grundskolor i Malmö förbättrades något hösten 2013 i jämförelse med höstterminen 2012. Största ökningen står niorna på Lindängeskolan för.
Lindängeskolans rektor Jaklina Stankic berättar om varför hon tror att skolans högstadielever har förbättrat sina betyg. I Malmö visar höstbetygen att 15 av 28 kommunala skolor har förbättrat sig.
– Det är förbättringar överallt, säger hon stolt och nöjd, Lindängeskolans rektor Jaklina Stankic. De två niorna på Malmöskolan har höjt sina betyg rejält.
Var femte lärare har fått påtryckningar från rektor eller huvudman att sätta högre betyg. Ännu vanligare är det att föräldrar och elever vill ändra ett betyg till det bättre. Fyra lärare berättar i Skolvärlden om trycket vid betygssättning.