Allt färre elever i Salems kommun får gymnasiebehörighet, det visar kommunens statistik från de senaste fem åren. Niorna Madlene och Sami går på Skogsängsskolan i Salem. De ser lärarbyten och stök i klasserna som två orsaker till att betygen gått ner.
Sveriges medborgare kan idag sköta de flesta av sina tidigare tidskrävande uppgifter digitalt. Det är dags att Skolverket undanröjer de juridiska hindren omgående, skriver debattörerna.
Förhoppningen var att F skulle höja kunskapsnivån i vår svenska skola. Men det är oändligt svårt att ge somliga av våra elever det stöd de skulle behöva för att undgå F:ets glupande gap”, skriver högstadieläraren Sofia Ebermark.
Underlaget baseras på samtliga elever i årskurs 9 under läsåret 21/22. Denna specifika delrapport studerar eleverna i Riket, vilka uppgår till 119 876 st elever. Underlagen nedan baseras på en statistisk analys av SCBs skolstatistik som samkörts med Socialstyrelsens patientregister. (pdf)
Nu kan du ta del av Skolverkets tredje remiss gällande ämnesbetygsreformen. I denna omgång remitteras återstående ämnesplaner, några helt nya ämnen samt att ett fåtal ämnesplaner från remissomgång två nu återremitteras. Fram till den 10 januari 2024 kan du lämna synpunkter.
En tredjedel av alla elever med NPF blir inte behöriga till gymnasiet eftersom de saknar godkända betyg från grundskolan. Hör Zelda Bingert som har tre diagnoser och gick ut grundskolan utan godkända betyg. (webbradio)
Vilket är det största problemet med dagens betygssystem? En av de största experterna på systemet, utredaren Jörgen Tholin, har sin uppfattning klar: "Att vi underkänner 20 000 elever per år. Betyget F måste bort".
En tredjedel av elever med NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som autism och adhd, får inte godkända betyg i grundskolan, och saknar behörighet till gymnasiet. Det visar ny statistik.
En digital betygshantering skulle leda till bättre service till medborgarna, bättre arbetsmiljö för skolpersonalen, mindre miljöpåverkan och lägre kostnader. Det skriver två digitaliseringsstrateger.
”Det finns rika möjligheter för lärare att undervisa om, och med elever diskutera, just de frågor som artikelförfattaren efterlyser”, svarar Skolverket i en replik.
Målet om en jämställd utbildning är inte uppnått. Flickor och pojkar har fortfarande inte samma möjligheter och villkor i skolan trots politiska ambitioner och en omfattande styrning av skolans jämställdhetsuppdrag. (pdf)