Men en förutsättning för att bekämpa glädjebetygen, är att lärare upplever systemet som rättvist. Därför är detta ett steg i rätt riktning, skriver Jonatan Lönnqvist.
Eleverna tycker att stress är ett av skolans största problemen. Men stressen beror inte på om lärarna har legitimation eller inte. Den beror på att det är för mycket att göra samtidigt. Det tycker i varje fall Alma Heby Österberg, Johannes Murto och Gustav Wallgren på Dragonskolan i Umeå.
Skolverket utvidgar innebörden av till övervägande del för betygsstegen B och D. Den här utvidgade innebörden gäller redan nu. Läraren tar alltså även hänsyn till hur väl utvecklade de delar är som eleven uppfyllt i överliggande kunskapskrav när läraren bedömer om det kan anses vara till övervägande del uppfyllt eller ej.
Såsom meritpoäng i dag är utformade motverkar de att elever verkligen satsar på att lära sig flera språk, på djupet. Det går helt emot syftet med reformen, och poängen ger en orimlig överkompensation. Att avskaffa meritpoängen skulle höja kvaliteten i gymnasiet, skriver Tommy Sandebring, f.d gymnasiechef.
Resultatet av Skolverkets rapport om betygssystemet kom tyvärr inte som en chock för oss som går i skolan. Systemet är svårt att förstå, minskar elevers motivation och har effekter som snarare konstaterar de kunskaperna en elev saknar istället för att påvisa vad hen faktiskt kan, skriver Julia Lindh, SVEA.
Det nya betygssystemet infördes för att skapa tydlighet och precisera mål och Skolverkets utvärdering visar att syftet i de flesta fall uppnåtts. Några förändringar kan vara motiverade men det viktigaste är att systemet förblir tydligt, skriver Christer Nylander (L).
Det var fel av Skolverket att säga till lärarna att de kan vara mer generösa med B- och D-betygen redan i vår. De anser Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi.
Skolverket har nu sett över den nya betygsskalan A-F som infördes 2011. Deras undersökning visar att en majoritet av lärarna tycker att kunskapskraven är otydliga och eleverna upplever att deras betyg avgörs av enstaka prestationer. Skolverket presenterar nu flera förbättringsförslag.
Många elever och lärare vittnar om att det är svårt att klara trösklarna i det nya betygssystemet — ett misslyckande och betyget A blir i stället D. Men nu aviserar Skolverket förbättringar. Och en del av dem kan börja gälla på en gång.
Många elever och lärare vittnar om att det är svårt att klara trösklarna i det nya betygssystemet – ett misslyckande och betyget A blir i stället D. Men nu aviserar Skolverket förbättringar. Och en del av dem kan börja gälla på en gång.
Betygssystemet ska förbättras. Bland annat ska lärarna få större utrymme att sätta betygen B och D, enligt ett förslag från Skolverket. "Jag tycker inte att det är glasklart vad de menar", säger Per Måhl, lärare, författare och expert på betygsättning och bedömning.