Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Betyg"

Visar sida 100 av 237

Nyhetskategorier

"Kunskapsspiralen mot avgrunden"

2019-06-14
Att avskaffa betyget underkänt i betygssystemet vore att förvandla det sluttande planet i kunskapsutvecklingen till ett fritt fall. Skolans problem löses inte genom sänkta krav och sänkta trösklar. Bättre vore att gå över till ett system med antagningsprov till både gymnasiet och universitetet, och låta betygen vara vägledande snarare än avgörande, skriver Lars Anders Johansson,…
Nyhetskategorier

"Avskaffa inte F"

2019-06-12
I en ny rapport föreslår tankesmedjan Tiden att betyget ”F” avskaffas, så att fler elever kan komma in i de nationella gymnasieprogrammen. Men att avskaffa möjligheten att ge elever underkänt ökar inte elevernas kunskaper, skriver Thomas Hermansson på ledarplats.
Nyhetskategorier

”Därför ska betyget underkänt slopas”

2019-06-12
Slopa matematik som kärnämne och betyget underkänt. Det är slutsatser som skoldebattörerna Mats Wingborg och Sten Svensson drar i sin rapport med det långa namnet ”Obehöriga att underkänna – reformer för en skola som hjälper – inte stjälper – alla elever att bli behöriga till de nationella gymnasieprogrammen.”
Nyhetskategorier

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

2019-06-07
Försök att administrera fram rättssäkra och jämlika betyg är fullkomligt meningslösa, och ställer dessutom till med problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin. "Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med", säger han till Skolvärlden.
Nyhetskategorier

”Det svenska betygssystemet kan knappast få godkänt”

2019-06-07
Det svenska betygssystemet är knappast trovärdigt. I grundskolan galopperar inflationen, och på gymnasiet kan exakt samma 80.000 elever fördelas efter två mycket olika mallar. Det som behövs är knappast en femte betygsskala utan en ny professionell tradition och lärare med modet att stå emot påverkan, skriver Lars Melin, docent i svenska.
199100101237