Språkintroduktion ska inte vara det enda introduktionsprogrammet för nyanlända, tycker statliga utredaren Ebba Östlin. "Många kan klara ett annat program om de får studiehandledning", säger hon.
Bara var femte elev som börjar på ett introduktionsprogram tar examen från ett nationellt gymnasieprogram inom fem år. Ytterligare 8 procent får studiebevis. Framgångarna för gymnasiets ”nya” modell har uteblivit.
I Uppsala kommun satsar man miljoner för att fler elever ska få gymnasiebehörighet. Pengarna ska främst gå till skolor som i dag har de svagaste resultaten.
Med lärarbristen följer en rad svårigheter för skolors planering och för eleverna. Från Skolinspektionens sida har vi tidigare lyft att skolor med större utmaningar många gånger har svårare att rekrytera behöriga och erfarna lärare. Detta är ett tydligt problem för likvärdigheten, skriver Helén Ängmo, Skolinspektionen.
Skolor brister i sitt stöd till obehöriga lärare, visar en rapport från Skolinspektionen. "Eleverna drabbas när de obehöriga lärarna inte får en bra introduktion", säger Heléne Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör.
Nya lärarvikarier som inte får någon introduktion. Undervisning som blir upphackad och rörig. Rektorer som får rycka in och sätta betyg. Skolinspektionens granskning visar att elever lätt kommer i kläm på skolor med många obehöriga lärare.
Nya lärarvikarier som inte får någon introduktion. Undervisning som blir upphackad och rörig. Rektorer som får rycka in och sätta betyg. Skolinspektionens granskning visar att elever lätt kommer i kläm på skolor med många obehöriga lärare.
Ett tillräckligt stöd till obehöriga lärare är nödvändigt för att elever ska få en sammanhållen undervisning trots den rådande lärarbristen. På hälften av skolorna i Skolinspektionens granskning behöver rektorerna utveckla stödet i form av exempelvis handledning, mentorskap och stöd vid bedömning och betygssättning.
Ett tillräckligt stöd till obehöriga lärare är nödvändigt för att elever ska få en sammanhållen undervisning trots den rådande lärarbristen. På hälften av skolorna i Skolinspektionens granskning behöver rektorerna utveckla stödet i form av exempelvis handledning, mentorskap och stöd vid bedömning och betygssättning. (pdf)
Elever som känner sig ensamma eller saknar vänner på rasterna har högre risk att inte få godkänt samma år. Det visar en studie som Friends har gjort tillsammans med Örebro universitet, skriver företrädare på DN Debatt.
Barn som är ensamma i skolan löper större risk att få icke godkänt och därmed inte bli behöriga till gymnasiet. Även mobbning och skolk är faktorer som påverkar skolresultaten negativt.