Regeringens utredare ska undersöka hur en tioårig grundskola skulle kunna genomföras. "Om reformen kan ge mer likvärdiga förutsättningar är vi de första att välkomna det", säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
I en ny SNS-rapport har två forskare utifrån ett omfattande datamaterial studerat vad som förklarar skillnaderna i studieresultat mellan inrikes och utrikes födda elever i grundskolan och gymnasieskolan. Se det inspelade seminariet här (webb-tv).
Att klara skolan är en av de mest avgörande faktorerna för att få arbete och kunna vara en aktiv samhällsmedborgare. Regeringen har därför beslutat att en särskild utredare ska föreslå hur elever som riskerar att inte bli behöriga till gymnasieskolans nationella program ska ges bättre förutsättningar att klara skolan, till exempel genom läxhjälpsgaranti, lovskola och…
En särskild utredare ges i uppdrag att föreslå hur elever som riskerar att inte bli behöriga till gymnasieskolans nationella program ska ges bättre förutsättningar. Utredaren ska även föreslå hur nyanlända elever i högstadiet och i gymnasieskolans introduktionsprogram ska få mer tid för undervisning. (pdf)
Läsa upp betyg och samtidigt påbörja en yrkesutbildning. Det är receptet för att få fler ungdomar som saknar behörighet till gymnasiet att komma in på ett nationellt program eller bli anställningsbara. I Kungsbacka är detta möjligt på flera yrkesprogram.
Här kan du se hur det ser ut på skolan i ditt område. Graferna visar hur många procent av niorna som på vardera skola gått ut nian med betyg nog att komma in på gymnasiet. Detta är de skolor i Sverige som ligger i våra särskilt utsatta områden.
För de eleverna som bor i Sveriges särskilt utsatta områden är chanserna lägre att komma in på gymnasiet än för rikssnittet. Det visar en granskning som SVT Nyheter Väst i Angered har gjort. I storstäderna ser det sämst ut – men i Göteborg verkar trenden ha vänt.
Fler elever går idag ur nian med behörighet till gymnasiet på Lövgärdesskolan i Göteborg. Rektor Marika Andersson ser det som ett stort samhällsmisslyckande att eleverna i särskilt utsatta områden halkar efter.
Utbildningsminister Anna Ekström (S) ser allvarligt på den bristande likvärdigheten och resultatskillnaderna inom skolan. Hon pekar ut bostadssegregationen och skolvalsregler som viktiga orsaker. "Vi har lagt väldigt stora resurser på att kompensera för den bristande likvärdigheten", säger hon.