Nyheter inom kategori "Bedömning"
Visar sida 4 av 20
Nyhetskategorier
”Håll inte de anställda som ansvariga för korruption”
Oavsett hur man väljer att lösa problemet, får inte ansvarsfrågan förskjutas till lärarna, skriver läraren Rickard Öhman.
Nyhetskategorier
Debatt: Vi vägrar bidra till en förskola som sorterar barn
Vi säger nej till bedömning och anser att förskolan bör gå ifrån det ensidiga fokuset på ordet “lärande”. I stället borde vi prata mer om förståelse i relation till vårt förhållningssätt som förskolepedagoger, skriver Linda Linder och Suzanne Axelsson i en debattartikel tillsammans med 146 förskollärare, lärare och forskare.
Nyhetskategorier
Lindström: Självklart bedömer vi barnen
Vi gör bedömningar av barnens utveckling hela tiden, varför är vi då så rädda för att bedöma barnens lärande? Om det är svårt att bedöma barnens lärande beror det inte på barnen utan på att vi vuxna ställt fel frågor i våra planeringar, skriver Eva Lindström.
Nyhetskategorier
What if we measured learning through skills gained, Not time spent in the classroom?
Influential institutions throw their weight behind bringing competency-based education to high school and college.
Nyhetskategorier
"Bedömning behövs för en likvärdig förskola"
Barns rätt till en likvärdig utbildning innebär att förskollärare inte kan välja bort att uppmärksamma och bedöma varje barn i deras lärprocesser, skriver förskolläraren och licentiaten Monica Ehrström i en replik i debatten om bedömning i förskolan.
Nyhetskategorier
Kornhall: Formativ bedömning är inte en trend som ska blåsa över
”Hur ska man kunna veta vad och hur man ska undervisa om man inte bryr sig om vad eleverna kan?”, frågar sig skolexperten Per Kornhall.
Nyhetskategorier
Skolministern: ”Tar med mig frågan om samiskt bedömningsstöd”
Skolminister Lotta Edholm (L) besökte samiska förskolan Giella och Sameskolstyrelsen för att lära sig mer om verksamheten och kulturen. En av utmaningarna som Edholm lyfter är bland annat lärarbristen och öppnar upp för ett gränsöverskridande utbildningssamarbete.
Fortfarande inget bedömningsstöd i samiska – trots krav sen 10 år tillbaka
Betygssättande bedömningsstöd är ett stöd för lärare att ge likvärdiga betyg till elever i skolämnen. Men inte för samiskan. I över tio år har Sameskolstyrelsen och samiska lärarna krävt detta, men hos ansvarig myndighet.
Nyhetskategorier
Oslo kommune skal prøve ut alternative vurderingsformer
Byrådet i Oslo skal prøve ut alternative former for underveisvurdering i ungdomsskolen og videregående. Alternativ til dagens eksamen skal det søkes om. Utdanningsetaten har skissen klar.
Nyhetskategorier
Høyre advarer mot å gjøre Oslo-elevene til forsøkskaniner
Mandag 6. februar presenteres byrådets forslag til alternative vurderingsformer i skolen i Utdanningsetaten. Oslo Høyre vil at endringer skal være forskningsbaserte.
Nyhetskategorier
"Lærerne opplever ikke at vurderingssystemet gir god nok støtte"
I nesten ett år har professor Tine Sophie Prøitz og hennes utvalg sett på bruken av prøver og rapportering i skolen. Deres konklusjon er at systemet er for omfattende og kvantitativt.