Läraren Björn Sjösvärd förordar att man bör försöka gå till grunden med de idéer som finns inom begreppet formativ bedömning: ”Där finns mycket som är användbart och som kan användas till att utveckla svensk skola.”
För att alla elever ska få det stöd de behöver i sitt lärande är det viktigt att lärarna på ett ändamålsenligt sätt kan följa deras kunskapsutveckling. Regeringen har därför givit Skolverket i uppdrag i regleringsbrevet för 2024 att ta fram en plan för att utveckla och förbättra kartläggningsmaterial och bedömningsstöd.
Plötsligt började sjuåringens lärare visa Disney-filmer varje dag i skolan. Vi föräldrar blev konfunderade. Vad är det som händer? Varför får vår son knappt någon undervisning längre? Tills vi förstod: Läraren var upptagen av att genomföra bedömningsstödet i svenska och behövde lösgöra tid för det, skriver läraren Filippa Mannerheim.
Regeringen har hörsammat den växande kritiken mot Skolverkets bedömningsstöd och kartläggningsmaterial för elevers tidiga kunskapsutveckling. Pedagogikforskaren Nils Kirsten välkomnar den översyn som regeringen nu aviserat. "Det nuvarande materialet har låg träffsäkerhet och missar många elever som har läs- och skrivsvårigheter".
Är det rimligt att en elev som inte har varit där särskilt mycket alls ändå uppnår betygskriterierna och kanske till och med överträffar i betygsstegen? Hur rättvist är det mot eleven som alltid är där och verkligen försöker lektion efter lektion? frågar sig läraren Karin Boberg.
Henrik Birkebo och hans kollegor föreslår att gymnasiearbetet läggs ner på grund av att Chat GPT kan användas för att skriva uppsatser. De menar att det är dags för Skolverket att agera så att lärarna kan ägna sig åt elevernas lärande hellre än åt att jaga fusk.
Med anledning av den intensiva diskussionen om glädjebetyg föreslår den pensionerade grundskolerektorn Lars Lagheim en tvåstegsprocess för att skapa likvärdiga betyg och främja likvärdig bedömning.
Läs Skolportens intervju med Thomas Nygren, professor i didaktik. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Betyg och bedömning och kommer att tala om den digitala skolan.