Regeringen vill rensa i lärarnas arbetsbörda. Därför slopas de skriftliga omdömena i årskurs sex till nio. Även i lägre årskurser minskar dokumentationskraven.
- Jag tycker det är tråkigt att man förminskar lärares professionella ansvar genom att kalla det byråkrati. Så kommenterar Sveriges Skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson Jan Björklunds utspel om IUP och skriftliga omdömen.
Skolverket och Skolinspektionen har flera gånger och under en längre period visat att betygssättningen inte sker likvärdigt. Föreliggande tillsyn av bedömning och betygssättning bekräftar på flera punkter en rad slutsatser som dragits i såväl Skolverkets rapporter som i Skolinspektionens kvalitetsgranskningar. (pdf)
Lärare måste få fokusera på undervisningsuppdraget. Underlätta deras administration och ta bort skriftliga omdömen i grundskolans årskurser 6-9, skriver Bo Jansson, förste vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, i en debattartikel.
Elever ska genom strukturerad undervisning ges förutsättningar att nå kunskapskraven. För att stödja lärare har Skolverket utarbetat allmänna råd om hur strukturerad undervisning ska hanteras.
Bristande uppföljning är en av orsakerna till att Melleruds elever inte har uppnått en tillräcklig måluppfyllelse. Nu har nya prestationsmål för 2013 antagits och där är uppföljningen ett avgörande inslag.
Skolinspektionen konstaterar att lågstadielärarna är osäkra på hur de ska bedöma elevernas kunskaper och har svårt att förstå skolans nya kursplaner. Orsaken är brist på fortbildning, anser Lärarnas Riksförbunds Metta Fjelkner.
Lärarnas Riksförbund om Skolinspektionens granskning av bedömning av yngre elevers kunskaper: Det krävs mer fortbildning av lärare som inte satt betyg. Mycket återstår att göra.
Många lärare är osäkra på hur de ska bedöma yngre elevers kunskaper och utgår inte alltid från de krav som ställs i kursplanerna. Det visar Skolinspektionens granskning av kunskapsbedömning i årskurs 1-3 i 35 skolor.