Alla skolor i Borås ska arbeta med Bedömning för lärande, BFL, men i själva verket ser det mycket olika ut i olika skolor. Men för treorna i Sjömarken är det vardag, de är vana att bedöma både sig själva och varandra.
Pedagogiska mirakelmediciner. BFL och formativ bedömning är satsningarna som skall höja kunskapsnivån på Borås skolor. Båda bygger på restprodukter från Stalintidens Sovjet hävdar Per Fröjd gymnasielärare och fil. dr., som ifrågasätter om skolan håller rätt kurs.
Att arbeta formativt handlar om att vara professionell i sin lärargärning, och har inget med kundanpassning att göra. Det skriver läraren Bjarne Engström som svar på en artikel i förra numret av Pedagogiska magasinet.
Nu finns ett nytt kommentarmaterial till kunskapskraven i fysik för årskurs 4-6 och 7-9. Tillsammans med ett diskussionsunderlag och två filmer kan materialet användas som underlag för studiedagar eller vid sambedömning.
Regeringen har givit Skolinspektionen i uppdrag att ”närmare granska hur väl betygssättningen hos de huvudmän och skolor som enligt Skolverkets uppgifter uppvisar stora avvikelser mellan provbetyg respektive ämnesbetyg i grundskola och kursbetyg i gymnasieskola följer gällande bestämmelser för bedömning och betygssättning.” (pdf)
Bedömning för lärande är ett av de mest kraftfulla verktygen för att höja elevers resultat. Och det är de svaga eleverna som förbättrar sina resultat mest. Det visar Andreia Balans forskning.
I spåren av Pisa-chocken lyfter många fram formativ bedömning som lösningen på den svenska skolans problem. Riktigt så enkelt är det inte menar forskarna. Men högstadieläraren Annika Sjödahl har jobbat formativt i tretton år.
Både formativ och summativ bedömning är viktiga delar i svensk undervisning, menar Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson: "Det finns ingen motsättning mellan dem."