Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Bedömning"

Visar sida 16 av 19

Förstärkt tillsyn av skolors arbete med bedömning och betygssättning

2014-02-06
Regeringen har givit Skolinspektionen i uppdrag att ”närmare granska hur väl betygssättningen hos de huvudmän och skolor som enligt Skolverkets uppgifter uppvisar stora avvikelser mellan provbetyg respektive ämnesbetyg i grundskola och kursbetyg i gymnasieskola följer gällande bestämmelser för bedömning och betygssättning.” (pdf)
Nyhetskategorier

Kunskapsformaren

2014-01-23
I spåren av Pisa-chocken lyfter många fram formativ bedömning som lösningen på den svenska skolans problem. Riktigt så enkelt är det inte menar forskarna. Men högstadieläraren Annika Sjödahl har jobbat formativt i tretton år.
Nyhetskategorier

Bedömning och betygssättning 2012/2013

2013-03-27
Flertalet av de skolor som har olika typer av betygsavvikelser arbetar inte tillräckligt aktivt för att uppnå likvärdiga betyg. De brister till exempel när det gäller samverkan mellan lärare och uppföljning av skolans resultat. Det visar Skolinspektionens tillsyn av bedömning och betygssättning av 30 skolor läsåret 2012/2013.
Nyhetskategorier

Digitala omdömen får fjärilen på fall

2013-02-28
Jag lämnar jobbet sent på eftermiddagen. Dödstrött efter kulmen på två veckors ojämn kamp med och mot otympliga skolbyråkratiska formuleringar, avsedda att uttrycka information om vad mina elever egentligen lärt sig, något som på stålblank skolkanslisvenska kallas kunskapsutveckling, skriver Björn Kindenberg, SO-lärare år 6—7, Hässelbygårdsskolan, Stockholm.
115161719