Grunden för bedömningen av elevernas kunskaper läggs redan på planeringsstadiet. Det konstaterar förstelärarna Susanne Rodin och Lena Eliasson på träningsskolan i Hässleholm.
Den växande arbetsbördan med sambedömning växer i takt med den ökande bristen på behöriga lärare. Lärarbristen pressar kommunerna till okonventionella metoder. "Vi funderar på att centralisera alla våra högstadieskolor", säger Jessica Ekerbring (S), kommunalråd i Örebro.
Den här rapporten redovisar resultaten från 2016 års ombedömning av nationella prov, den åttonde i ordningen sedan 2009. Syftet med ombedömningen är att stödja en likvärdig bedömning och betygssättning av proven över landet och därmed befästa elevens rätt till en likvärdig betygssättning. (pdf)
Skolinspektionen har granskat rättningen av de nationella proven. I över hälften av fallen har den ombedömande läraren satt ett annat betyg än ordinarie lärare.
Rättningen av de nationella proven tar mycket tid för lärare. På många skolor får lärare använda helger och lov för att hinna med. Värmdö kommun har sedan flera år tillbaka organiserat kommungemensam samrättning där alla nationella prov rättas under tre dagar av lärare från de kommunala skolorna.
Tommy Lagergrens utredning har fått många synpunkter och även kritik av flera remissinstanser. Det gäller inte bara de delar som rör formerna för bedömning.
Oberoende bedömningar av flera lärare kan ge ökad säkerhet i rättningen av nationella prov. Metoden har nackdelar men regeringens utredare vill att lärare ska testa den.
Tunga remissinstanser som Skolverket och Statskontoret avstyrker läsa-skriva-räkna-garantin. "Lösningen är inte att lägga på skolorna fler regler," säger Anna Westerholm, avdelningschef på Skolverket.
Bättre rättssäkerhet och större professionalitet. Det är några fördelar som lärare ser med sambedömning, berättar lektor Izabela Seger. Själv tror hon att sambedömning också kan vara ett verktyg för att stå emot betygspåtryckningar.
Tongivande politiska röster vill komma åt bristen med likvärdiga betyg med hjälp av de nationella proven. En pseudolösning, tycker didaktikprofessor Anders Jönsson. Grundproblemet är att lärare inte utbildas i bedömning.