Nedslående statistik från SCB visar att så många som var tredje elev inte avslutar sin gymnasieutbildning. Något som riskerar att resultera i ökade samhällskostnader och begränsade valmöjligheter för individen. I Karlstad arbetar man aktivt med att öka elevernas kunskap inför gymnasievalet så att det från första början ska kännas rätt.
Vi har skapat ett system som bygger på kontroll, bevakande av egenintressen och repressiva konsekvenser för de som inte passar sig. Eller passar in. Det skapar dåliga förutsättningar, skriver Jiang Millington, skoldebattör och miljöpartist, i replik till Roger Haddad (L) om skolpolitiken.
Var fjärde gymnasieelev hoppar av skolan eller går ut utan fullständiga betyg. Därför har Skolverket nu erbjudit extra stöd till skolor för att förebygga avhopp. Något som gett effekt på Praktiska gymnasiet i Växjö.
Enligt Skolverket finns det fem metoder man kan använda sig av för att minska avhoppen. "Genom erfarenheter från olika projekt så har man etablerat fem framgångsfaktorer och man vet att om man jobbar inom de här områdena så har det effekt", säger Hans-Eric Wikström, undervisningsråd Skolverket. (webb-tv)
Var fjärde gymnasieelev hoppar av skolan eller går ut utan fullständiga betyg. Därför har Skolverket i ett särskilt projekt erbjudit extra stöd till skolor för att förebygga avhopp. Enligt skolorna som deltagit har projektet varit framgångsrikt.
Var fjärde gymnasieelev hoppar av skolan. En av dem är 19-årige Victor Robles. I vår tar flera av hans kompisar studenten, men Victor ångrar inte sitt beslut. Däremot tycker han att skolan hade kunnat kämpa lite hårdare.
Sveriges Skolledarförbund har tagit del av förslagen i betänkandet Vårt gemensamma ansvar – för unga som varken arbetar eller studerar som lämnats av den nationella samordnaren. Förbundet kommenterar de av förslagen som berör skola och utbildning samt skolledares förutsättningar att framgångsrikt utföra sitt uppdrag. (pdf)
Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. "Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd", säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.