Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 4 av 26

Hur är situationen för elever med neuropsykiatriska diagnoser i svensk skola?

2023-11-16
Underlaget baseras på samtliga elever i årskurs 9 under läsåret 21/22. Denna specifika delrapport studerar eleverna i Riket, vilka uppgår till 119 876 st elever. Underlagen nedan baseras på en statistisk analys av SCBs skolstatistik som samkörts med Socialstyrelsens patientregister. (pdf)

”Autism och adhd kan inte disciplineras bort”

2023-09-22
Skolan är på många sätt redan utmanande för elever med autism och adhd. Att då införa metoder som inte utgår ifrån elevernas individuella förutsättningar och den kunskap som finns om funktionsnedsättningar riskerar att utsätta elevgruppen för en orimligt utmanande skolgång, skriver Anki Sandberg, Riksförbundet Attention. m.fl.

”Det är något som skaver med antalet NPF-diagnoser”

2023-08-01
Förändringarna i skolan har ställt allt högre krav på elevers förmåga att planera och resonera – långt över vad deras hjärnor är utvecklade att förmå. Till och med lärarna säger ifrån och klarar inte av att göra alla anpassningar som efterfrågas, skriver psykologen Ivo Boytchev.

Skolpersonal räcker inte till – kan inte hjälpa elever med adhd och autism

2023-05-10
Endast var fjärde skolpersonal upplever att de har tillräcklig kunskap för att ge barn med npf-diagnoser den hjälp de behöver. Det visar en undersökning från Karolinska institutet. "Våra medlemmar känner att man inte kan hjälpa eleverna på bästa sett" säger Helena Dübeck, Sveriges Lärare Uppsala.
134526