Schools in Liverpool are being offered the use of artificial intelligence (AI) to help teachers tailor lessons to individual children and mark their homework.
Digitalisering innebär redan utmaningar för skolan. AI-tekniken tycks nu dessutom sänka ungdomars motivation för att studera. Därför är det extra viktigt att lyfta fram vikten av kunskap och utbildning, skriver akademiledamoten Åsa Wikforss och professor Torkel Klingberg.
AI, artificiell intelligens, tar över allt mer av vår vardag. SVT:s Lilla Aktuellt följde med under en lektion på Vendestigens skola för att se hur eleverna använder sig av det i undervisningen. (webb-tv)
Från och med i höst kan gymnasieelever läsa artificiell intelligens (AI) i skolan – ett år tidigare än planerat. Åtta lärare är behöriga i ämnet och en av dem är Kaj Dahl. Han vill att eleverna ska förstå att AI är program tränade på data. – Det är ju ingen magi, säger han.
A report from the Consortium for School Networking and CAST warns that the rapid expansion of AI in K-12 education may disadvantage students with special needs due to a lack of inclusive design. Educators are urged to develop comprehensive AI strategies to enhance accessibility and support diverse learners.
Lærer Esben Bækkelund Jensen var "chokeret", første gang han stødte på ChatGPT. Nu har han fået øjnene op for, hvordan kunstig intelligens har "revitaliseret kulturfagene som dannelsesfag".
Datalogiskt tänkande och ai behöver skyndsamt bli en obligatorisk och fullt ut integrerad del av den svenska skolan. Dagens unga måste få möjlighet att se teknik som ett verktyg för att forma en hållbar framtid, skriver organisationerna Swedsoft och Kodcentrum.
AI vil kunne frigive 9.000 lærerstillinger om 16 år, vurderer Dansk Arbejdsgiverforening. Nej, kunstig intelligens kan ikke erstatte lærere, men det kan måske frigive tid til at være flere lærere i undervisningen, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Hon är AI-forskaren som vill mota både skräck och eufori med AI-kunskap för alla. Men själv blir hon allt mer analog och har skrotat sin smartklocka. – Jag tror att generativ AI är en hype, säger Inga Strümke, docent i datavetenskap vid Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet.
Artificiell intelligens har funnits i nästan 90 år. I skolans värld är tekniken ny och används av 20 procent av lärarna. Till största del för att skapa texter och bilder, men också för att analysera hur en ryttare sitter på en häst ... Exempelvis.
"Vi leger politi og røvere med eleverne, når det kommer til kunstig intelligens". Sådan lyder det fra tre lærere, der efterlyser mere mere efteruddannelse i brugen af redskaber som ChatGPT - og gerne sammen med eleverne.
Läraren behövs mer än någonsin. Det är slutsatsen som forskarna drar i temaartikeln om artificiell intelligens, AI, i det nya numret av Skolportens magasin.