Att gymnasieskolan från och med i höst kan erbjuda AI som tillvalsämne på vissa program är bra, men det räcker inte på långa vägar om Sverige ska hänga med i den snabba utvecklingen, skriver chefer inom skolkoncernen Academedia.
Vad händer om en tonåring får hela sin världsbild från sociala medier? I ett projekt i Västsverige har AI-boten Laika skapats. Hon hänger bara på sidor som TikTok och Youtube och nu har hon fått göra ett nationellt prov i samhällskunskap. (webb-tv)
AI-tonåringen Laika har gjort nationella provet i Samhällskunskap precis som många ungdomar i Sverige. Med 13 av 70 poäng blev resultatet underkänt. Det är i sig inte så överraskande eftersom Laika både är hemmasittare och helt uppfostrad på sociala medier, men teamet bakom varnar att visualiseringen inte är alltför långt ifrån verkligheten.
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän skapade AI-tonåringen Laika för att uppmärksamma kopplingarna mellan psykisk ohälsa och överkonsumtion av sociala medier. Nu har Laika visat att hennes psykiska mående också går ut över hennes skolresultat. När hon ställdes inför nationella provet i samhällskunskap blev det betyget F – underkänt.
While artificial intelligence is likely to replace a significant number of human beings in the workforce, there are some professions, such as teaching, that will be more resilient, said Duolingo cofounder and CEO Luis von Ahn.
AI har börjat etablera sig bland lärarna. I gymnasiet använder redan en femtedel av lärarna AI i undervisningen, enligt en ny undersökning. Samtidigt sätter regeringen käppar i hjulen, enligt kritikerna.
Artificiell intelligens beskrivs av somliga som ett hot, av andra som världsförbättrande. När IKT-pedagogerna Linda Spolén och Jakob Ödin Fagerlund på Medioteket utbildar lärare om AI är bilden mer balanserad.
Regeringen måste ge den samlade expertisen en möjlighet att bidra med kunskapsunderlag till en ny digital strategi för skolan som säkerställer att våra unga får den digitala kompetens de behöver. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry
Vad betyder dagens och morgondagens AI-teknik för skolan? Johan Falk, undervisningsråd på Skolverket, diskuterar de AI-system som utvecklas i rasande fart. Han fördjupar sig speciellt i två exempel på hur skolan påverkas: lärbottar och AI som hinder för lärande. (webb-tv)