Lågstadieelever får längre skoldagar, med mer svenska, enligt ett förslag från Skolverket som lämnats till regeringen. Line Isaksson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse, är kritisk. "Se till att fritidshemmet får vara en plats där eleverna kan lära sig och utvecklas i stället".
Skolverket har lämnat in ett förslag till regeringen om längre skoldagar för lågstadieelever. Motiveringen är att tidiga läs- och skrivkunskaper är viktiga för resten av skoltiden. Men vad tycker eleverna om förslaget? Se dem reagera i videon.
Skolverket föreslår i en rapport till regeringen att elever i årskurs 1-3 ska få mer undervisningstid, framförallt i svenska och matematik. ”De är trötta som det är, så att lägga på en massa annat i bara ämnen, det kommer att bli för mycket”, säger läraren Richard Liljander.
Lågstadieelever får längre skoldagar, med mer svenska på schemat. För att inte dagarna ska bli för tunga blir det också lite mer bild, musik, slöjd, teknik och idrott, enligt ett förslag från Skolverket som överlämnats till regeringen.
Till nästa sommarlov är det tack och hej då till de timmar på skolschemat som eleven fått välja fritt. I stället för till exempel körsång eller basket blir det mer historia. Och fler ändringar är på gång. För de yngsta eleverna väntar mer svenska och matte – och längre skoldagar.
Om allt går enligt plan slopas elevens val nästa höst. Vad sägs om att även diskutera hur mycket tid grundskoleeleverna ska ägna åt bild, musik och slöjd? Det skriver Susanne Nyström på ledarplats.
Det är dags att låta lärare och speciallärare ägna sig mer åt undervisning och stödinsatser och mindre åt utredning och dokumentation, skriver två forskare.
Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Minska gruppstorlekarna och sluta slösa lärarnas tid. Det är ett par av läraren och forskaren Mona-Lisa Henrikssons krav för att få rätsida på den svenska skolan.
Jag har tänkt att det låter tokigt att vi ska hålla koll på vad föräldrarna gör på dagarna. Vi har fokus på barnen, vem har tid att bry sig om vad föräldrarna sysslar med? Men, nu kommer det, jag har ändrat mig, skriver förskolläraren Eva Lindström.