Sedan Truls Katsler började som rektor på Ölyckeskolan i Löberöd för fyra år sedan har dåliga resultat och allmänt stök vänts till höjda betyg och ordning och reda.
Sjukskrivningar, psykosocial ohälsa samt ökad arbetsrelaterad stress. Lärarnas situation på skolorna i Skövde är ohållbar. Nu har fackförbunden skickat en anmälan till Arbetsmiljöverket. "Mest orolig är jag för barnen med särskilda behov", säger Lena Tunhede, lärare i kommunen i 38 år.
Anmälningar till Arbetsmiljöverket om grova fall av hot och våld i skolan ökar nationellt sätt. I Gävleborgs län står Östra skolan i Hudiksvall för mer än en tredjedel av alla anmälningar som inkommit de senaste fem åren.
Vi har i en rad inslag granskat skolans värld – och skildrat en utveckling där hot och våld inom skolans väggar ökar. Ett växande problem som bör mötas med hårdare tag, menar gymnasieminister Anna Ekström (S).
Uppsala kommun behöver inte dra tillbaka sina nya lönekriterier om mer undervisning för lärarna, slår Arbetsmiljöverket fast. "Ett nederlag. Nu blir det svårare för oss att värna lärarnas arbetsmiljö", säger Lärarförbundets huvudskyddsombud i Uppsala Ingela Grehn.
Många chefer är ensamma och oerfarna när det gäller att hantera kränkningar och mobbning. Psykologen Jehoshua Kaufman vill stötta dem med konkreta råd och inspiration.
Det finns de som tror att lågaffektivt bemötande handlar om att inte agera alls, men det fungerar inte, betonar psykologen Bo Hejlskov Elvén. "Man måste skilja på vardag och kris. I vardagen ska vi självklart ha gränser", säger han.
Språket blir allt grövre lägre ner i åldrarna. Det visar en undersökning som en skola i Ånge har gjort. Redan i årskurs tre blir barn kallade för hora. "Det blir som ett litet hål i hjärtat", säger Milton Löfstrand i årskurs tre.
Hantera, utvärdera och förändra. Det är tre grundprinciper för lärare som jobbar med lågaffektivt bemötande i klassrummet. En av dem är lågstadieläraren Johan Sander. "Det är min uppgift som lärare att ta reda på orsakerna till beteendemässiga svårigheter hos eleverna och förändra undervisningen så att det inte händer igen".