På flera platser i Sverige samlades under lördagen pedagoger inom förskolan med krav om bland annat mindre barngrupper och bättre förutsättningar i förskolan.
”Jag känner mig otillräcklig och stressad, det tjuter i öronen och hela hösten har mer eller mindre varit kaos. Stora barngrupper, kollegor som sjukskrivs pga stress och inga pengar till vikarier”.
– Vi hinner inte med vårt uppdrag. Och det beror på för stora barngrupper, för lite personal och för många kringuppgifter. Det säger förskolläraren Kicki Lindstrand, initiativtagare till det lokala Förskoleupproret i Eskilstuna inför dagens manifestation.
Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.
Idag har vi berättat att länets och landets skolgårdar blir allt mindre. Rektor Maria Fredin på Kallingeskolan tycker att ytan på en skolgård spelar stor roll.
Skolgårdarna blir allt mindre. Eleven Märta Arnquist säger att de inte behöver vara så stora eftersom många elever spelar datorspel istället för att röra på sig.
Enligt Boverkets rekommendationer bör varje elev ha 30 kvadratmeter skolgård för att må bra. Men 480 000 elever hade läsåret 2016-2017 mindre än 30 kvadratmeter per elev.
Arbetsmiljön i fritidshemmen är pressad: sju av tio tycker att arbetsbelastningen är för hög. En anledning är att de elever som har särskilt stöd under skoldagen, inte har det på eftermiddagen.