En kritikstorm mot BEO har rasat under året. Lärare vågar inte längre ingripa mot stökiga elever har det sagts. Och man varnar för att en anmälningskultur brer ut sig i skolan. Vad handlar det här om? (webb-radio)
Hur vet man vad man som lärare får och inte får göra? Kristina, chefsjurist på Lärarnas Riksförbund redogör för de juridiska aspekterna i kontakten med elever. Och vad är lärarens ansvar vid riktigt farliga situationer? För tre år sedan dödades en av Göingeskolans elever av en annan elev, och nu för man regelbundna diskussioner om…
Glömde lärarutbildningen att berätta för dig att 9 av 10 kommuner underfinansierade skolan och välfärden 2018? Vilken tur att jag berättar det för dig nu. För det är något som du som lärarstudent bör veta, skrivber lärarstudenten Tilde Jansson.
Förskoleupproret som startade i Örebro 2013 kommer att träffa utbildningsminister Anna Ekström i slutet av oktober för att diskutera förhållandena inom förskolan.
BEO har utvecklats till en avdelning för stökiga elever i stället för de som drabbas av stöket. Elever och föräldrar ifrågasätter allt från lektionernas upplägg till betygssättningen. Det är en kultur i vårt samhälle där många tror att man kan bete sig hursomhelst gentemot lärarna, skriver Roger Haddad (L).
Skolan måste återgå till att vara en plats för lärande. Den onda cirkel där stökiga elever förstör sin egen framtid, får lärare att inte längre vilja vara lärare och saboterar för de elever som faktiskt vill lära sig. Detta måste brytas och lösningen är enkel, det stavas ordning och reda, skriver MUF Västernorrland.
Johanna Jaara Åstrand, om du anser att det för dina medlemmar uppstått ”en osund anmälningskultur”, varför kräver du inte av de ansvariga, att reda ut vad som gäller för våra barn och dina medlemmar?, skriver skoldebattörerna Jiang Millington och Claes Jenninger i en slutreplik.