Under det senaste året har tio lärare dömts i domstol efter att ha misshandlat elever i skolmiljö, det visar en kartläggning som SVT Nyheter Stockholm gjort. Och det handlar om allt från sparkar och stryptag till slag mot en 7-åring.
Lärarna är nöjda. Vårdnadshavarna är nöjda. Men av eleverna får studiero och trygghet på Internationella engelska skolan inga toppbetyg i Skolinspektionens undersökning. "De ligger under genomsnittet", säger Per Gillström, utredare.
Föräldrar som hör av sig med negativa synpunkter till lärarna är ett växande arbetsmiljöproblem. Men inte på rektor Mikael Kalmenstams skolor. Här är det i stället han som tar hand om allt föräldraskäll som riktas mot lärarna.
På Arbetsmiljöverket får man signaler om att påtryckningar utifrån växer. "Över tid har det blivit ett ökat problem med att lärare blir utsatta för påtryckningar", säger Kristian Hansson på Arbetsmiljöverket.
Terminen på Nyköpings gymnasium förlängs på grund av pandemin. Samtidigt är lärarnas behov av återhämtning stort, understryker LR:s vice ordförande Svante Tideman. "Det kommer troligen inte att vara någon större rusning av behöriga lärare för att jobba extra när det här läsåret är slut", säger han.
I dag går miljontals timmar av värdefull lärartid till spillo med lärplattformar som inte är ändamålsenliga eller som används för överdokumentation. Det går att rensa kraftigt bland dokumentationskraven utan kvalitetsförluster, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Den tredje vågen av coronavirus härjar i världen och i synnerhet i Latinamerika. I Argentina är det lärare i förskola, grundskola och gymnasium som står mot styret i staden Buenos Aires, med ett krav: att inte tvingas tillbaka till skolorna under pandemins hittills mest intensiva skede i landet.
Från höstterminen 2022 kan mobiltelefoner vara förbjudna i klassrummen. Forskaren Torbjörn Ott anser att ett förbud är fel väg att gå. "Det har pratats om mobilförbud sedan slutet av 1990-talet, man kanske bör pröva en annan metod i stället", säger han.
Lärarnas arbetsbelastning är på sina håll ohållbar och tiden för planering av undervisning har aldrig varit så knapp som den är idag, skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.
Elever bør ha lave skuldre og ikke bestrebe seg på å ta igjen tapt læring etter pandemi-skolen. Budskapet kommer fra hjerneforsker Per Brodal og overlege i barnepsykiatri, Stein Førde.