Lägg fler timmar på historieundervisningen i grundskolan och på gymnasiet. Skolverkets förslag att slopa antiken beror på många års nedskärningar av ett ämne som är centralt för förståelsen av omvärlden, skriver David Ludvigsson, ordförande i Historielärarnas förening, DN.Åsikt.
Statens syn på universiteten som politiska verktyg kväver den akademiska friheten, skolan behöver den klassiska bildningen, och borgerliga politiker borde inte vilja ersätta bidrag med riktade kuponger. (webb-radio)
Skolverket tar bort antiken från historieundervisningen i grundskolan. Det obligatoriska innehållet i årskurs 7-9 föreslås i stället börja från cirka 1500-talet. Som argument för denna bortpetning anges ”stoftträngsel” i kursinnehållet, skriver Justina Blomlöv, Fil kand i kulturvetenskap samt lärare 1-9.
Svenska elever riskerar att missa viktiga kulturella lärdomar från närområdet i och med Skolverkets förslag om ny kursplan för historia, skriver forskarna Thomas Nygren och Olle Nolgård vid Uppsala universitet.
Att plocka antiken ur skolschemat är en nedmontering, utan tvekan. Men det är inte den enda nedmontering samhället drabbas av just nu. Att elever idag skickas ut att skolstrejka av sina lärare är också ett exempel, på hur principer glömts bort och monterats ned, skriver debattören Malcom Keyeune.
Förslaget att slopa antiken i grundskolans historieämne fortsätter att väcka ilska. Historielärarnas förening hoppas att förslaget aldrig blir verklighet. Lärarna kräver att regeringen tar itu med ett välkänt problem – att undervisningstimmarna i historia är för få.
Om förslaget att stryka antiken i grundskolan förverkligas läggs också en tyngre uppgift på gymnasiet – och i förlängningen högskolan – då ungdomar kommer att sakna dessa förkunskaper. Det skriver 56 lärare och forskare vid institutionen för historiska studier, Göteborgs universitet
Skolverkets förslag om att stryka antiken ur grundskolans historieundervisning är ett grundskott mot den klassiska bildningstanken. Det är också ett svek mot dem som inte kommer från studiemotiverade hem, och som berövas en referensram som är nödvändig för att förstå såväl det förflutna som samtiden, skriver Lars Anders Johansson, Timbro.
Skolverkets förslag att klassisk humaniora inte längre ska finnas med i kursplanerna är otidsenligt. Om förslaget går igenom kommer våra ungas attraktivitet på arbetsmarknaden att försvagas, matchningen på arbetsmarknaden försvåras och Sveriges konkurrenskraft försämras, skriver Handelshögskolans rektor Lars Strannegård.
Skolverket har lagt fram förslag på ändringar i kurs- och ämnesplanerna och ett förslag är att antiken försvinner från historieämnet. En dålig idé menar Kristian Petrov vid Karlstads universitet.
Talibanerna raderar historien eftersom de vet hur viktig den är. Det svenska Skolverket raderar historien av schemaläggningstekniska skäl, skriver Johan Hakelius i en krönika.