Vi har tagit fram förslag på reviderade kurs- och ämnesplaner. Syftet med ändringarna är att kvaliteten och likvärdigheten i undervisningen ska förbättras och att betygen ska bli mer rättvisande för eleverna.
När Skolverket föreslog att antiken skulle plockas bort från historieämnet i grundskolan utlöstes en kritikstorm. Vansinnigt, bisarrt och befängt, löd reaktionerna. Myndigheten tvingades backa och antiken blir kvar. Men problemet med en begränsad lektionstid för ämnet historia kvarstår, och de flesta är överens om att allt inte hinns med. Så vad ska man göra? Går…
Visst känns det orättvist att höra att ”elever borde skyddas från Skolverket” när intentionen är att göra det bästa för svensk skola, säger Anna Westerholm, chef för Skolverkets läroplansavdelning.
Självklart är det är så att nationalsången är en viktig del av det vi svenskar har gemensamt och något som ska fortsätta tillhöra vårt kulturarv. Men det är inte samma sak som att detta ska skrivas oss lärare på näsan, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Att revidera skolans kursplaner kan väcka oväntat många och starka reaktioner. Här är några exempel från höstens debatt om antiken, Bibeln och nationalsången.
Skolan behöver fler timmar för att hinna ge eleverna alla nödvändiga kunskaper, anser flera organisationer. Hur det ska gå till? Trimma lärarnas arbetstid och slopa ämnet elevens val, lyder ett par förslag.
På mångkulturella Rosendalsskolan i Linköping sjunger man nationalsången på skolavslutningen. Klara Svensson, musiklärare på skolan, tycker att det är viktigt att barnen känner till den svenska nationalsången och får möjlighet att lära sig den i skolan.
För att kunna orientera oss i vårt kulturella rum är Bibeln viktig, men den nämns inte i klartext i Skolverkets nya kursplan för grundskolan, skriver professor Lars Naeslund vid Stockholms universitet.
Svenska skolan håller sannerligen på att kantra. Som om inte elevernas kunskaper vore bedrövligt låga nog avslöjar nya interiörer från Skolverket en ambition att i det närmaste demolera de verktyg som finns kvar, skriver Fredrik Haage på ledarplats.
”Du gamla, du fria” har skapat politisk debatt. I Skolverkets förslag om förändrade kursplaner har en formulering om nationalsången tagits bort från musiklektionerna i lågstadiet – något som kritiseras av bland andra Kristina Axén Olin (M). Skolverket å sin sida menar att det är självklart att låten kommer att läras ut ändå.