Nya perspektiv på matematikundervisning i de tidiga årskurserna
Ola Helenius
Hallå där, Ola Helenius, professor i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik. Du kommer att tala på Skolportens konferens Matematik för låg- och mellanstadiet.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Min föreläsning kommer att handla om undervisningen av multiplikation och bråk i de tidiga skolåren. Jag kommer också att taIa om den alternativa undervisningsmodellen Tänka, Resonera och Räkna F-3 (TRR) som jag varit med att ta fram. Det är ett stort projekt som inkluderar flera delar. I samband med arbetet har vi bland annat undersökt hur vi tycker att man bör undervisa multiplikation och bråk och tagit fram konkreta beskrivningar av hur det kan göras.
Vad finns det för utmaningar när det gäller undervisning i multiplikation i de lägre årskurserna?
– Egentligen så är det ganska lätt att undervisa multiplikation i de lägre åldrarna på det sätt man vanligen gör. Det vill säga, man introducerar multiplikation som upprepad addition. Det är väldigt praktiskt och lätt eftersom eleverna redan vet hur addition fungerar. Jag menar dock att det leder till problem på sikt. Det här gör det lite lurigt då det inledningsvis verkar gå bra. Men sedan går det sämre och sämre för eleverna längre upp i grundskolan, eftersom den grundläggande förståelsen kommer i vägen för den förståelse man behöver senare. Jag menar att det skulle vara bättre att undervisa på ett annat sätt från början trots att det skulle göra det lite svårare inledningsvis.
Varför väcker matematik så många känslor?
– Ja, matematik gör ju bevisligen det. Neurologiska studier visar att för personer med matteångest är matematik som att se en orm eller liknade. Djupa delar av hjärnan reagerar. Det är svårt att veta hur motviljan egentligen uppkommer. Jag tror det har att göra med att ämnet har hög status. Det finns också så mycket rätt och fel i matematik. Det är inte samma sak som att svara fel i till exempel fysik då felen inte är lika uppenbara. Är man i en undervisningsmiljö där felaktiga resonemang uppmärksammas på ett negativt sätt så känns det förstås obehagligt. Jag tror också att matematik förknippas med intelligens vilken på många sätt har täta kopplingar till ämnet. De här sakerna tillsammans tycks göra att många tidigt kan känna en aversion mot matematik.
– Men jag vill också säga att om man lyckas lära barnen matematik så skapar det en motsvarande positiv effekt. Med undervisningsmodellen TRR är vi väldigt noga med att skapa ett klimat där vi vill ha fram feltänk från eleverna. Det är jätteviktigt att diskutera olika sätt att tänka fel. Vi försöker med metoden att avdramatisera felaktiga resonemang i matematik, samtidigt som vi ägnar mer energi åt att resonera om vilka tankesätt som är effektiva och utvecklingsbara.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
– Jag hoppas att lärarna får med sig tillräckligt mycket för att i varje fall överväga att det skulle kunna finnas andra möjligheter att undervisa på än det sätt som det i princip alltid utförs. Det är förstås svårt att göra ett skifte i sin undervisning eftersom allting sitter ihop så tätt. Men vissa saker som jag kommer att ta upp kan man prova i sin egen undervisning.
Du kan lyssna till Ola Helenius på Skolportens konferens Matematik för låg- och mellanstadiet den 27-28 januari 2022!
Konferensen berör bland annat:
- Språkstörning och matematik – hur kan vi minimera de språkliga hindren?
- Så kan grundskolans aritmetik kopplas till ett algebraiskt tänkande.
- Programmering som verktyg för att utveckla matematiska förmågor.
- Multiplikativa strukturer – konkreta undervisningsupplägg.
- Så kan algebra stärka matematiska förmågor hos yngre elever.
- Undervisning om tal i bråkform – vad ges eleverna möjlighet att lära?
- Språkstödjande undervisning för flerspråkiga elever.
- Femstegsmodellen – för ökad förståelse och bättre resultat.