Musikskapande stärker elever med särskilda behov
Per Nylén
Hallå där, Per Nylén, förskollärare, musikpedagog och låtskrivare. Du kommer att tala på Skolportens konferens Musik för grundskolan.
Vad ska din föreläsning handla om?
– Föreläsningen kommer att handla om musikprojektet på Sjöstadsskolan i Stockholm som startade 2014 som en del av elevhälsan för elever med särskilda behov. Det har varit framgångsrikt och man kan i utvärderingar se att det har gett mycket positiva klanger, inte bara i musiken eleverna skapat, utan också vad gäller deras välbefinnande och motivation som i sin tur ger effekt på det övriga skolarbetet.
– Jag kommer att gå igenom hur jag och eleverna arbetar med musikprojektet, pedagogiken och mina slutsatser. Jag kommer även att visa hur vi jobbar med digital inspelningssetup med högtalare, keyboard och ljudkort. Konferensdeltagarna kommer förstås också att få lyssna på några exempel på den fantastiska musik som eleverna har skapat på lektionerna.
Varför är just skapande av musik en så bra metod för att stärka barns hälsa och mående?
– Det är allmänt känt att musik har en stor inverkan på människan och är något centralt hos de flesta av oss. Vi trivs med att lyssna och skapa musik. Musik är någonting som händer när eleverna själva får trycka fram ljud, tempo och rytmer. Jag jobbar mycket med improvisation och vartefter väver jag in mer och mer kunskap. Plötsligt har barnen lärt sig grunderna för musikskapande. Det handlar också mycket om att det finns en tydlig början och ett slut, och att de får skapa en egen produkt. När låten är färdig så kan man göra en ny låt som sedan följs av flera. Eleverna får känna att de lyckas och får i många fall en identitet som låtskrivare. Många blir glada, upplyfta och känner att skolan är bra därför att musikprojektet finns där.
– Den springande punkten för många av de här eleverna är att de upplever att de har svårt att lyckas i skolan och att den inte är till för dem. Skolan är ju lite elitiskt på så sätt att elever snabbt ska lära sig och helst vara duktiga. Är man då av olika anledningar inte med där, så kan musikprojektet komma in och genom det kan jag sedan säga till mentorer och vårdnadshavare, ”Vänta nu, den här eleven är superbra på musik”. Barnen får känna att de kan lyckas och är bra på någonting. Vi har gjort studier som visar att musikprojektet gör skillnad för dessa elever och det resulterar i en starkare självkänsla och motivation hos eleven.
Finns det något som överraskat dig med musikprojektet?
– Den relationella aspekten har nog överraskat mig mest, att jag som pedagog har betytt så mycket för många av eleverna. Och att musikprojektet har en så stor betydelse för dem liksom deras stora engagemang. Om jag vid något tillfälle tvingats ställa in en lektion kan eleven senare i kön till skolmatsalen komma fram och säga, ”Hallå, var var du någonstans igår!? Mitt musikprojekt är jätteviktigt!”.
Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?
–Jag önskar att min föreläsning får deltagarna att bli inspirerade att jobba enligt modellen och kanske komma på alternativa arbetssätt med musik för att hitta anpassningar till de elever som behöver det allra mest. Det gäller ju elever som inte vill komma till skolan eller på lektioner eller upplever skolan som meningslös. Här kan musikprojektet komma Du kan lyssna till Per Nylén på Skolportens konferens Musik för grundskolan den 24-25 mars!Konferensen berör bland annat: