Hoppa till sidinnehåll
Avhopp

Ledare: Vikten av skolframgång

Publicerad:2021-04-21
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens magasin. Foto: Johan Marklund 

ATT MISSLYCKAS I SKOLAN är en stor förlust för den enskilda individen. Dels när det gäller svårigheten att ta sig in på arbetsmarknaden, eftersom en gymnasieutbildning nära på är ett måste i dag. Dels när det gäller den psykiska hälsan, där forskning visar att en lyckad skolgång är en stark skyddsfaktor.

Elever som klarar sig bra i skolan är också en stor vinst för samhället: Ju fler som tar gymnasieexamen, desto större samhällsbesparing.

Men vad grundar sig skolmisslyckanden i egentligen? Alltför ofta läggs hela ansvaret på eleven, på föräldrarna eller på skolans personal – när det egentligen är de strukturella villkoren som behöver förändras. Det menar forskaren Michael Lindblad, som bland annat anser att gymnasieskolan borde vara obligatorisk. Han är en av experterna som intervjuas i vår temaartikel om skolmisslyckanden. 

Missa inte heller intervjun med läraren och författaren Jenny Edvardsson om hur skolan kan använda skönlitteratur i undervisningen, och mycket mer i det här numret av Skolporten!

Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten


Skolportens magasin – ute 31 mars 2021!

Tema: Skolmisslyckanden

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev