Ledare: Samtala och så frön
Han var stökig, skolkade och drack alkohol redan i mellanstadiet. Men en lärare såg Siavosh Derakhti, ställde krav och brydde sig. ”Läraren som räddade mitt liv”, beskriver Siavosh Derakhti själv honom som.
Efter att ha grundat nätverket Unga mot antisemitism och främlingsfientlighet tilldelades han Raoul Wallenbergpriset år 2013, vilket ledde till ett möte med USA:s dåvarande president – efter en önskan från Obama själv. Och under sin föreläsning på Skolriksdag 2017 i Stockholm riktade Siavosh Derakhti en uppmaning till publiken, som bland andra bestod av lärare, rektorer och politiker: ”Det är ni som måste höja era röster mot rasism och främlingsfientlighet.”
Men att i skolan veta hur man ska bemöta elever som uttrycker exempelvis rasistiska åsikter kan vara svårt. Lägga locket på? Gå in i en hetsig debatt?
Peter Sundin, som intervjuas i det här numret av Skolporten, växte upp i ett hem där rasismen och nazismen satt i väggarna. När han konfronterades av lärarna i skolan och blev utskrattad av de andra i klassen fick det som följd att han i stället blev ännu mer övertygad nazist.
Peter Sundin lyckades ta sig ur naziströrelsen, och arbetar i dag med förebyggande arbete mot högerextremism. Hans råd när det handlar om elever med intoleranta åsikter är att undvika konfrontation. Samtala i stället, så ett frö av tvivel. Kanske börjar det en dag gro.
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens forskningsmagasin
moa.engman@skolporten.se
Foto: Johan Marklund