Ledare: Så ska pojkarna få bättre betyg
STOPPA SKOJBRÅKEN. Arbeta normkritiskt. Skapa en tryggare skola.
Det var rektor Magdalena Norins recept för att höja pluggkulturen och minska destruktiva maskulinitetsnormer på den kommunala högstadieskolan Järvenskolan i Katrineholm. Strategin fungerade – sedan arbetet påbörjades våren år 2015 har såväl pojkarnas som flickornas betyg ökat.
Glappet mellan pojkars och flickors skolresultat är stort i skolan och har varit det länge: pojkar som grupp har sämre skolresultat än flickor. Samtidigt finns en annan viktig aspekt som inte får glömmas bort – klassperspektivet. Flickor presterar bättre än pojkar inom varje socioekonomisk grupp. Men en pojke vars föräldrar är högutbildade har bättre betyg än en flicka vars föräldrar är lågutbildade.
Hur ska då skolan arbeta för att bryta och motverka stereotypa könsmönster som påverkar betygen, något som skolan har i uppdrag att göra?
För att det ska ske en genomgripande förändring i skolan behöver skolledningen driva frågorna och se till att alla på skolan vet varför och hur jämställdhetsarbetet ska genomföras. Det menar forskaren Mia Heikkilä, aktuell med boken Skolutveckling och jämställdhet och en av dem som intervjuas i temat om pojkar och skolresultat i det här numret av Skolporten.
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens magasin
Denna artikel är publicerad i senaste numret av Skolportens magasin – ute 12 december 2019
Beställ lösnummer i vår webbshop!
Tema: Pojkar i skolan.
Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!