Ledare: Läsning för demokrati
I SKRIVANDE STUND pågår Rysslands invasion i Ukraina och fruktansvärda nyheter når oss varje dag via såväl traditionella medier som sociala medier.
Stora mängder information och desinformation sprids om kriget i Ukraina, inte minst på plattformen Tiktok där många barn och unga befinner sig. Kriget har till och med kallats för “det första Tiktok-kriget” – och det här är något som sätter fokus på hur viktigt det är med kunskap om källkritik och källtillit bland yngre personer.
Temaartikeln i detta nummer av Skolportens magasin handlar om läsning, läsförståelse och skrivande. Barn och unga läser allt mindre, till exempel läste endast 7 procent av 13–16-åringar böcker eller tidningar varje dag år 2020 jämfört med 20 procent år 2012, enligt statistik från Statens medieråd.
Men i ett demokratiskt samhälle är förmågan att läsa och skriva ett grundläggande fundament och här har skolan och skolbiblioteket en bärande roll.
För det handlar i slutänden om vilket samhälle vi vill ha: vill vi leva i en demokrati i framtiden behöver vi som medborgare kunna skilja propaganda och falska nyheter från verifierad information och fakta.
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten
Missa inte forskningsbilagan som medföljer magasinet, Pedagogisk forskning 2021, där du kan ta del av aktuell forskning för skolan från förra året!
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten
Skolportens magasin – ute 31 mars 2022!
Tema: Läsning och kreativitet
Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr*!
*Endast för nya prenumeranter
Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play