Läraren, läraren, läraren!
Läraren behövs mer än någonsin. Det är slutsatsen som forskarna drar i temaartikeln om artificiell intelligens, AI, i det här numret av Skolportens magasin.
I skolan har fokus ofta legat på ett prov, en inlämningsuppgift eller liknande. Men i dag när elever lättare kan fuska med eller ta hjälp av AI, blir inte slutprodukten lika viktig – utan själva läroprocessen. Och här är givetvis läraren den avgörande faktorn för elevernas lärande.
Däremot inte sagt att AI inte kan vara betydelsefullt som verktyg. Tvärtom: artificiell intelligens är en resurs för att effektivisera arbetsuppgifter, frigöra tid för planering och ge mer personlig återkoppling till elever. Det säger läraren Erik Winerö, som också forskar om AI och bedömningspraktiker i skolan. Läs hela temat i det här numret av Skolportens magasin.
Jag vill också tipsa om vår intervju med pedagogikforskaren Inger Eriksson som brinner för skolans kärnuppdrag – undervisningen.
Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolporten
PS: Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr för prova-på-priset 99 kr*!
Läs mer och prenumerera på Skolportens magasin här!
*Endast för nya prenumeranter.
Du får tillgång till hela det digitala arkivet i appen Skolporten!
Skolportens magasin nr 4/2024 – ute nu!
TEMA: Diskussionen om AI i skolan behöver handla mer om pedagogik, fastslår forskare.
INTERVJU: Inger Eriksson, professor i pedagogik, vill stärka lärarkåren så att den på egen hand kan utveckla en mer meningsfull undervisning för eleverna.
REPORTAGE: Barns utrymme för lek blir allt mindre. Ny studie visar att det går att vara kreativ på liten yta.